Annons

Blixt, orignal eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vicke

Medlem
Hej på er!

Jag ska köpa en blixt till min Nikon coolpix 5400.

På scandinavianphoto visar de tillhörande blixt, "Nikon blixt Sb-800".

Är det värt att kosta på original eller finns något annat märke, tex metz, som funkar lika bra ihop med min kamera?

Har läst en hel del här på forumet men jag fattar ändå inte hur man ska veta vilken blixt som passar ihop med ens egna kamera.

Vad ska man kolla på?

Mvh/Viktoria

Alltså.. känner att min coolpix 5400 är ganska så sågad. Den saknar AF assistans, går inte att få hjälpbelysning med blixt heller.
Den är suverän på dagtid.. men annars är det kört.

Iaf.. om jag ska fortsätta med den så är det en SB-80DX eller SB-28DX jag ska ha.. var får jag tag i dessa?

Annars kanske det är värt att satsa på en SB-800 och byta upp sig till en D70 så småningom?

Eller ska jag köpa mig en billig blixt så länge..har kollat på sb-50dx, men den slukar batterier och verkar inte kunna vridas i sidled.

Eller...ska jag glömma blixtköpet helt och hållet. Köpa mig en teleconverter och satsa på macrobfotografering istället, för denna kamera... för det är den iaf mycket bra på.

Du kan alternativt titta på en Metz.. Metz er billere end originale blixt'er och ligeso bra.

Metz MZ3 serien var bra, Den er nu utgået, och den nya serie hedder MZ4. Dom er värd at se an.

Jens

Tack för tipset, det verkar nog bra.. men nu har jag fastnat på en annan fråga, om jag nu ska våga köpa från en tredjepartstillverkare eller inte.

Vill ha koll på TTL och D-TTL, så jag inte missar något väsentligt.

I min manual står det att D-TTL är endast tillgänlig med blixtarna; SB-80DX, SB-50DX och SB-28DX.
Vad menas med D-TTL egentligen? Är det något man kan vara utan. För från tredjepartstillverkarna står det bara om TTL, vad jag sett iaf..

Skulle bli superglad om någon kunde förklara vad D-TTl betyder och om det är någon viktig skillnad mellan TTL och D-TTL?

Jensendk skrev:
Du kan alternativt titta på en Metz.. Metz er billere end originale blixt'er och ligeso bra.

Metz MZ3 serien var bra, Den er nu utgået, och den nya serie hedder MZ4. Dom er värd at se an.

Jens

Jamen, nu känner jag mig dum.. det stod ju att den hade stöd för D-TTL.

Nu har jag iaf hittat och lärt mig något.
Det lutar åt en Metz 54 MZ-4, den nikons digitala - D-TTL.
D som i digital *skrattar*

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar