Annons

Blixt och zonsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har använt mig av zonsystemet då jag har tagit mina kort. Jag menar då mestadels sättet att mäta mina lågdagrar och placera dem. Men nu när jag har börjat med blixtfotografering så vet jag inte alls om det går att använda sig av systemet längre.

Exempel.

Jag har en bakgrund som är normalt mörk (skulle hamna i zon V) och en softbox till höger och en skärmvägg till vänster.

Om jag mäter blixtljuset så får jag tex f8 på höger sida om modellen och f4 på vänster sida och kanske bara f2.8 på bakgrunden.

Om vi skiter att kortet inte blir så snyggt så hur ska man tänka. f4 är ju 2 steg från f8. Blir då det som skulle vara i zon V på höger sida i zon III på vänster sida? Och bakgrunden hur mörk blir den? Kommer den att bli 3 steg från zon V?

Om det här stämmer så undrar jag hur ni skulle göra om ni tex vill ta ett kort på en mörk mössa. Ni vill placera den i zon III. Tar ni då en blixtmätning på tex f5.6 och ställer in bländare f11?

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
...ett kort på en mörk mössa. Ni vill placera den i zon III. Tar ni då en blixtmätning på tex f5.6 och ställer in bländare f11?

Precis. Med en mätare som mäter reflekterat ljus förstås. Jag har en Minolta Spotmeter F som mäter blixtljus.
 
Då är det kört med zonsystemet.

Själva vitsen med z-sys... är att du mäter mot exempelvis en mörk yta och sätter exponeringen för att få den detaljåtergivning/svärtning du vill ha på den färdiga bilden.

Om du bara kan mäta det infallande ljuset måste du använda erfarenhet för att uppskatta hur just denna mössa kommer återges efter exponeringen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.