ANNONS
Annons

Blixt och tillbehör.

Produkter
(logga in för att koppla)

nelsing

Aktiv medlem
Hej, börjar bli dags att skaffa sig en off camera blixt till min nikon d7000 och jag har en väldigt begränsad budget så just nu verkar en SB-400 vara det som är aktuellt. Utöver det så vill jag ju ha ett stativ för blixten, eller lightstand kanske det kallas så jag vill ha tips på billiga och så stabila som möjligt. Samt en skaplig softbox som även den bör vara billig. Ja och en sådan kabel man har mellan kamera o blixt, vad de nu än kan heta.

Det som är tänkt nu i första hand är lite stilfulla nakenfoton som en vän vill att jag ska ta på henne, men känner att jag kommer behöva lite bättre ljussättning för det. Så mycket tacksam för alla tips, vet ni något billigt alternativ på en annan blixt som eventuellt är bättre så tar jag gärna emot det med.

Tack på förhand.

Hej, börjar bli dags att skaffa sig en off camera blixt till min nikon d7000 och jag har en väldigt begränsad budget så just nu verkar en SB-400 vara det som är aktuellt. Utöver det så vill jag ju ha ett stativ för blixten, eller lightstand kanske det kallas så jag vill ha tips på billiga och så stabila som möjligt. Samt en skaplig softbox som även den bör vara billig. Ja och en sådan kabel man har mellan kamera o blixt, vad de nu än kan heta.

Det som är tänkt nu i första hand är lite stilfulla nakenfoton som en vän vill att jag ska ta på henne, men känner att jag kommer behöva lite bättre ljussättning för det. Så mycket tacksam för alla tips, vet ni något billigt alternativ på en annan blixt som eventuellt är bättre så tar jag gärna emot det med.

Tack på förhand.

Kaffebrus har ju en del billiga studiopyttlar.

Hej,

Jag sitter och tittar lite på blixtar till min kamera och jag känner mig något vilse i djungeln.

Min erfarenhet från blixtar är i princip 0 och jag vet inte riktigt vad jag behöver. Min tanke är att köpa två enkla blixtar för att leka lite med ljus och lära mig från det. Avancerade funktioner misstänker jag att jag inte behöver, automagi kan ju vara trevligt men jag planerar att främst fota i kontrollerade miljöer så jag kan ta tid på mig att fippla innan det blir rätt exponering.

Kravet är att jag inte vill ha något monterat på kameran. Jag har förstått att det går att utlösa blixtar från kamerans inbyggda så det vill jag göra.

Jag sitter på en Nikon D800. Jag har även en Fuji X100, om det fungerar med den är det en bonus men inget krav.

Jag har tittat lite på en Dörr DAF34, det står att den har TTL men jag begriper inte riktigt vad det innebär i praktiken. Dörr DAF-44 har däremot W-TTL (?) och slavfunktion.

Slavfunktion låter som något bra. Är kontentan att DAF34 inte fungerar så som jag vill?

Hälsningar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar