Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt och skarpa reflektioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hej.

Kan någon ge mig lite hjälp angående blixtfotografering av saker som kan blänka, såsom reflexer eller metallföremål?

Ofta när sådant är närvarande tycks kameran bli
"lurad" av starka reflektioner och underexponera bilden i övrigt.

Kan man med ledtal och avstånd räkna ut rätt exponering och styra detta manuellt?

Jag har en Minolta Dynax 5 och endast den inbyggda blixten med ledtal 12.

Bifogar en exempelbild på en typisk situation:

Mvh Dan

Den typen av fakta brukar ofta finnas i kamerans och/eller blixtens instruktionsmanual. Så hade jag varit som du hade jag tagit en titt i den.

Frågvis

Hej

Frågar återigen angående reflexer, metall mm som lurar blixten.

Köpte nyligen en dyrare Sunpak blixt och får samma resultat då blanka ytor förekommer i bilden.

Har läst på lite och funnit en formel för sambandet mellan avstånd, bländare och blixtens ledtal. Skall man helt enkelt sätta blixten i manuellt läge och köra efter denna formel? Kan man på annat sätt komma förbi problemet vid TTL-mätning?

Vore kul ifall någon kan förklara mera. Har t.ex. tänkt fotografera en modell framför en blank ståldörr. Då vill jag vara säker på att få rätt exponering på modellen medan plåtdörren blänker intensivt bakom.

Mvh, Dan

Till och börja med så skulle jag använda Pol filter... Då där reflektioner jag ser på bilen är faktiskt omgivningen och inte blixten...

mvh
Daren

Polfukter kan hjälpa, men om jg inte minns fel så fungerar dessa inte på metalliska reflexer. Problemet med bilen är väl regplåten antar jag. Det problemet har man överallt där det finns någon form av reflexmärke. Jag tror inte det kommer hjälpa dig att räkna fram blixteffekten manuellt då problemet snarare ligger i att repplåten reflekterar så oerhört mycket mer ljus än bilen i övrigt. En bra reflex reflekterar ca 95% av ljuset den får in medans bilen kanske reflekter 30% i det här fallet.

Jag skulle försöka med att rikta blixtljuset från andra håll så att ljuset inte kastas direkt tillbaka till kameran, och inte träffar regplåten så direkt. Men det förutsätter att du kan styra blixten trådlöst eller via synkkabel. Då kan det bli aktuellt att räkna på ledtal och exponering.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Problemet med bilen är väl regplåten antar jag. Det problemet har man överallt där det finns någon form av reflexmärke. Jag tror inte det kommer hjälpa dig att räkna fram blixteffekten manuellt då problemet snarare ligger i att repplåten reflekterar så oerhört mycket mer ljus än bilen i övrigt
Om man ställer blixten manuellt, och sedan kameran i manuellt läge, med bländaen = ledtal / avstånd så skall det bli rätt exponerat. Ex ledtalet 32 och avståndet 6 ger 5,33, dvs bländare 5,6.

Jo, fast exponeringsomfånget blir troligen fortfarande för stort och därmed blir bilden antingen utfrätt någonstans eller mörkad någon annanstans.

Fast det går ju att pjatta och efterbelysa.

/Maverick

Maverick skrev:
Jo, fast exponeringsomfånget blir troligen fortfarande för stort och därmed blir bilden antingen utfrätt någonstans eller mörkad någon annanstans.

Fast det går ju att pjatta och efterbelysa.

/Maverick

Troligen blir regplåten helt utfrätt. Det är svårt att ta blixtbilder på en bil och få allt rätt exponerat med vanlig amatörutrustning. Jag skulle tro det krävs STORA blixtar där man reflekterar ljuset för att få det bra.

Tack för inläggen. Skall ta och prova med manuellt läge. Ifall skylten eller någon annan blank del blir urfrätt spelar mindre roll bara man ser själva bilen. Skall man ta riktigt fina bilder får väl skylten plockas bort då!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar