Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt och normal/vid till Olympus OM-D

Produkter
(logga in för att koppla)

Millow

Aktiv medlem
Hej

Har en OMD med 45/1,8. Mycket nöjd men skulle behöva ett normal eller ett vidvinkel samt en blixt.

Väger mellan. Tänker mig normalt ute i skogen och inne, 45an kan bli lite tajt ibland.

Panaleican 25/1.4
Oly Zuiko 17/1.8
Oly Zuiko 12/2.0

Blixt har jag ingen erfarenhet av men vill ha något som är något bättre än den som följer med. Funderar på någon Dörr, ex DAF 42 http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=DAF42Opac funkar den på OMD?

Vilka andra alternativ till blixt kan vara vettigt?

Alla de tre objektiv som du föreslår är bra objektiv. Om det är en s.k. "normal" du söker är ju 25/1.4 den som är bäst. Dock är ju 25 ganska nära till din 45:a i brännvidd om du jämför med de två andra. Om jag bara hade 45:an så skulle jag nog välja 17mm-objektivet som mitt andra objektiv för att kunna täcka upp bildvinklarna bättre. 17mm kan du använda både som något slags landskapsobjektiv men även för att ta miljöporträtt när 45:an är för tight.

Jag har FL 600R-blixten för de tillfällen då jag behöver blixt så jag kan inte säga något om den du länkade till. Om det står att den blixten passar din modell så är det säkert en bra deal.

EDIT: Jag skulle för egen del hemskt gärna vilja ha 25mm-objektivet men det är ju för att det passar mina behov bättre och jag äger redan Panasonics 14/2.5-objektiv.

Vad gäller blixt finns en del begagnat från Olympus som fungerar utmärkt: FL 36/36R och FL50/50R. R innebär trådlös styrning f ö samma. Man kan få en FL50 med i praktiken samma styrka som FL600 för bara 1500:- beg. FL36 borde kosta under 1000:-. De äldre blixtarna som t ex FL40 ger inte full automatik på mikrokameror eller 4/3 efter E1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar