Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt och 5 månades bebis HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

joyn

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska fota barn med blixt i morgon. Stativ, parapyler och 3 st SB-900. Kameran är en D700. Ett av barnen är en fem mådaders bebis, jag har ett vagt minne av att blixtljus kan vara skadligt för små bebisar. Är det någon som vet mer om detta?
MVH Joachim

Detta har diskuterats i flera trådar här på FS. Den allmänna slutsatsen är, såvitt jag minns, att det inte är det minsta skadligt.

Du behöver ju inte blåsa en 600Ws studioblixt rakt i ögonen på någon och då verlligen inte en bebis, men nej - det är inte farligt för ett friskt barn med blixtar - provocera dock inte i onödan med blixtar rakt i ögon då det är obehagligt för alla och än mer för ett litet barn som inte kan skydda sig och som inte fattar vad det är. indirekta blixtar ger trevligare bilder och är behagligare för motivet också samt minskar risken för röda ögon vilket man nästan alltid annars får på små barn.

Jag har själv fått en 2000Ws Broncolor agg tömd i nyllet på ca 60cm avstånd och jag kan säga att det är fruktansvärt otrevligt och jag såg inte ett skit i en halvtimme.

Det är farligt och rekommenderas inte att man ser rakt in i blixtar när de bränner av. Man kan bli blind eller få andra skador på ögonen, för det är som att se in i solen med en kikare.

Men det var ett klantigt misstag av en oerfaren och okunnig fotoassistent som jag arbetade tillsammans med.

Men rätt hanterade är blixtar fullkomligt harmlösa, kom i håg att ljusets styrka avtar med kvadraten på avståndet.

Cheers

Chris

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar