Enligt Metz så passar den inte, se nedan:
Blitzgeräte-Empfehlung
So finden Sie den richtigen mecablitz für Ihre Kamera:
Kameratyp:digital
Hersteller:Minolta
Modell:Z3Dimage
Diese Kamera bietet auch Blitzsonderfunktionen. Deshalb wird für die Blitzgeräte mit SCA-System nachfolgender Adapter empfohlen: SCA 3302 M5
Weitere Informationen dazu finden Sie auch in der SCA-Adaptersuche.
Folgende Metz mecablitz sind für die ausgewählte Kamera geeignet:
mecablitz 54 AF-1M digital (ab Version V2/onwards version V2)
mecablitz 44 AF-4M (ab Version V2/onwards version V2)
mecablitz 28 AF-3M
mecablitz 70 MZ-5
mecablitz 54 MZ-4 / 54 MZ-4i
mecablitz 44 MZ-2
Änderungen vorbehalten
"Pirat" grejor har alltid sina kompatibilitetsproiblem.
Minolta själva har kommit på ett nytt sätt att mäta blixt på, detta skiljer sig tyvärr från det gamla. Numera mäter de med en förblixt istället och kollar av hur blixtexponeringen blev innan bilden exponeras, förut så mättes exponeringen i realtid.
Allt mäts dock TTL genom objektivet, men dock inte riktigt lika pricksäkert som när man mätte det som reflekterades från själva filmytan i en analog kamera.
En CCD eller CMOS-sensor är för blank för att kunna mäta på under själva exponeringen.
Det är nog bäst att satsa på någon av Minoltas egna blixtar. Du kanske inte behöver en starkare blixt. Eller så behöver Du en mycket starkare blixt. Då kanske även Minolta 2500 är för svag. Har Du behov av en extra blixt, eller vill Du ha en ifall att Du skulle behöva en?
En extern blixt är ju roligast om den inte sitter fast på kameran, utan kan styras trådlöst. P.g.a röda ögon t.ex. Detta går tyvärr inte med Z3, utan endast med 3600HS och 5600HS tillsammans med 7D och 5D. Enligt Minolta skall det inte ens gå att använda deras anslutningskabel mellan Z3 och en extern blixt. Detta har jag dock svårt att förstå, men jag har inte testat detta. Jag har dock provat flera andra möjligheter bl.a minoltas trådlösa blixtkontroller ihop med Z3, detta fungerar inte heller.
Du kan ju annars titta på Metz "digitalkamerablixt" 28cs-2, den fungerar som en slavblixt och du kan placera den lite som du vill och minska röda ögon lite grann i alla fall. Använder själv 3600HS och 5600HS trådlöst i kombination om jag skall fota under lite kontrollerade förhållanden. Oftast så använder jag dock befintligt ljus med min 7D, ev tillsammans med den inbyggda blixten. Blixtljus kan ofta bli lite hårt, speciellt om blixten sitter på kameran.
Alltså, behöver Du en lite kraftigare blixt köp Minolta 2500 HS(D) eller METZ 28CS-2. Vill Du ha en mycket kraftigare blixt titta på någon Minoltas 5600HS-D (Ledtal 56), eller någon av de kraftigare Metz blixtarna. Ju större ledtal ju kraftigare blixt.
Det kan enkelt sägas att en fördubbling av blixtens ledtal ger Di möjlighet att fotografera på dubbelt så stort avstånd med bibehållen bländaröppning.
Ett ex, om Du idag har en Z3 troligen, ledtal ca 12, så kan Du med ledtal 24 nå dubbelt så långt med blixten och ledtal 36 ca 3 ggr så långt.
Metz 28CS-2 är troligen ett litet undantag, eftersom bägge blixtarna jobbar samtidigt så kan du troligen lägga ihop ledtalen från Din och Metzen till ca 38-40. Lite osäker på hur det faller ut rent praktiskt. Tänk igenom Dii behov och köp så mycket blixt Du behöver. En bra blixt är en Dyr affär och behöver Du den mycket sällan, satsa på en billig och lätt blixt. Ju lättare att ta med ju större chans att den blir använd.
Hoppas att Du blir hjälpt av detta.
/Jörgen