Annons

Blixt med missljud

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyan

Aktiv medlem
Har kommit över en gammal blixt, Osram C250 Studio heter den, troligen från åttiotalet.

Satte ihop den med min Nikon D60 och det funka finfint, vet inte hur länge den legat oanvänd.

Hur som, den gav klart bättre sken än den inbyggda, men strax efter märkte jag att det knastrar och knäpper om den, man hör hur den laddar sen efter det kan den spraka lite, och luktar som sött knallpulver.

Och detta mynnar ut i två frågor.

1. Kan den paja kameran, i mina tankar kan kameran bara skicka signaler via foten. Jag är inte rädd om blixten, men tänkte att det kan vara kul att lära sig använda blixt ordentligt. Så varför inte använda denna så länge den orkar.

2. Finns det något bra tips för hur man ställer in blixt. Har googlat lite men finner inget.
Det jag undrar över är= din, asa och vad de olika sifforna på olika längd visar. Det är från 1.4 till 16 följt av C.

Har kommit över en gammal blixt, Osram C250 Studio heter den, troligen från åttiotalet.

1. Kan den paja kameran, i mina tankar kan kameran bara skicka signaler via foten. Jag är inte rädd om blixten, men tänkte att det kan vara kul att lära sig använda blixt ordentligt. Så varför inte använda denna så länge den orkar.

2. Finns det något bra tips för hur man ställer in blixt. Har googlat lite men finner inget.
Det jag undrar över är= din, asa och vad de olika sifforna på olika längd visar. Det är från 1.4 till 16 följt av C.

Hej,

Kort försök att reda ut dina frågor:

1. Det finns risk för att din gamla blixt arbetar med alltför hög spänning över synk-kontakten. Det kan betyda att styrelektroniken i din kamera "går upp i rök"!
De ljud/den lukt du observerat kan tyda på att laddningskondensatorn har begynnande ålderskrämpor, som följd av inaktivitet under många år.

2. ASA motsvarar dagens ISO-tal, medan DIN var den Europeiska/Tyska skalan, där en ökning av DIN-talet med 3 motsvarde en fördubbling av ASA/ISO. (ASA/ISO =100 motsvarade 21 DIN). Din skala 1,4 -> 16 borde vara bländarvärden som står mot en flyttbar skala, som flyttas med att du ställer om till det ISO/ASA-tal som du exponerar efter. (Var en självklar justering på den analoga tiden, då filmen hade en "fast" känslighet). Efter att ha justerat in ISO/ASA, kan du troligen sedan läsa ut avståndet i meter/fot för korrekt blixtexponering. (Jag förutsätter att det inte finns ngn automatik i blixten! - Om det finns automatik, så anger avläst värde max distans för auto-exponering med blixten)

Hoppas att du hängde med! :)

/prylnissen

Mer om Osram....

Efter att ha Googlat runt lite', så tror jag mig veta följande:

(Hämtat från annons på här på Fotosidan):

Ledtal vid 100 ASA: 25
Strömkälla: 4 x 1,5V Al-Ma el. NC-batterier
Computerbländare 100 ASA: 4 / 8
Blixtföljd i s: Al-Ma: 9s Nc: 6s
Belysningtid: 1/2500 - 1/30000 s
Reflektor: Delbar för samtidig direkt och indirekt belysning, vertikalt vridbar till 90 grader.

Den har alltså auto-funktion!

Betyder att du troligen förväntas:
A - Välja slutartid på kameran (troligen 1/60 sek)
B - Ställa in ISO/ASA på skala på blixten.
C - Välja bländare på kameran (Verkar bara finnas alternativen f: 4,0 eller 8,0 vid ISO 100 !)

Men: Se upp med de illavarslande missljuden, som kan tyda på en halvt havererad kondensator!

/prylnissen

På sikt - i morgon, om en vecka eller om en månad - kommer den blixten att döda Din kamera. Lägg den på hyllan igen, eller använd den som slav - koppla den inte direkt till kameran bara.

Den ligger nu på hyllan.
Jag var helt säker på att det var ofarligt. Tur att jag fråga.

Tack för hjälpen, nu kommer kameran inte gå upp i rök.

Vad menar ni med slav? Har en liten sladd till blixten, verkar vara någon sorts synk, men saknar output på kameran.

Det finns små manicker - slavtändare - som man kan montera på blixtens fot så att de löses ut av att kamerans blixt avfyras. Då finns det ingen elektrisk förbindelse mellan kamera aoch blixt = ingen skada kan ske. Det finns en sort som kan bortse från pre-flash och en stendum som löäser ut på allt. Beror på kamera, vilken man behöver.

Jag använder flera slavar för att komplettera mina "riktiga" blixtar och för att kunna vara "tokigt kreativ" med ljus. Slavarna körs alltid i manuellt läge.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto