Annons

Blixt med filter / gels - hur få jämt resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag håller för närvarande på o lära mig fota med filter / gels för att färga bakgrunden i olika färger. Jag kör med studioblixtar o har två filterset som en start i 4 färger men jag får inte till det riktigt. Problemet som uppstår är att färgen inte blir särskilt jämn. Om jag placerar blixten med gel/filter tillräcklgit långt från bakgrunden rakt framifrån får jag en nästan jämn färg över hela bakgrunden, men då har jag placerat den så långt ut i rummet att jag inte har plats för både modell och blixtar för denne. Ställer jag den vid sidan får jag enbart en smal yta på bakgrunden med jämn färg eftersom ljuskällan står snett och jag därmed får en ganska ful toningseffekt med ett "hett" klot och sedan kraftigt avtagande färg.

Jag har läst att en del använder paraply och jag testade detta. Färgen blev då mycket jämnt o fin MEN då uppstår andra problem. Paraplyet kan inte stå bakom modellen det sticker fram på sidorna. Det får med nöd o näppe plats vid sidan om modellen men då är det inte så himla jämt längre OCH modellen kommer få spill från det färgade ljuset på sig.

Hur jag än vrider o vänder så räcker inte rumsytan till o då jobbar jag ändå i ett vardagsrum även om iofs möbler hindrar min framfart i bortre delen men jag har ändå mer utrymme än ett vanligt säg sovum.

Någon som har någon erfarenhet av detta och hur jag kan lösa problemet? Filtret jag använder fästs på en barn door som i sin tur fästs på reflektorn till blixten. typ såhär:

http://www.photax.se/std/sbajonett/Lite_VCRasterKlaffFilter.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.