Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt med Eos 30 & 550EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Selle

Aktiv medlem
Hej
Jag har en fråga hur jag skall göra med inställningarna i dagsljus och i motljus med min Eos 30 och Speedlight 550Ex.
Skall jag köra blixten i auto eller skall ja underexponera eller överexponera blixten för att få bäst resultat eller sköter den kort och gott det själv?

Kör på auto och mät ljuset där du vill normalexponera. Ställ kameran på utsnittsmätning, inte evaluerande så mäter den ljuset mer i mitten istället för hela bilden.

kameran sänker automatiskt blixtens styrka i ljusstarka situationer för att ge en fill-flash, för mer naturligt blixljus.

Tack för visat intresse!!!

Så jag kan sätta kameran i AV som jag brukar och ha blixten på auto så minskar den blixteftkten själv utan att ja behöver tänka på det.
Och i motljus kan jag ändra till utnsittsmätning och mäta på huvudmotivet, även då sköter kameran och blixten så att det blir lagom med blixteffekt.

Är det så det fungerar så e de ju fantastiskt enkelt.
Jag får prova och se.

Japp, det stämmer.

Jag använder nästan alltid utsnittsmätning (skulle använda spotmätning om jag hade det), och mäter på flera ställen i bilden för att bilda mig en uppfattning om hur jag bör exponera. Jobbar efter ett slags förenklat zon-system kan man säga.

Jag använder ofta kameran i manuellt läge (när det finns tid) och använder "EV-skalan" för att snabbt och enkelt bilda mig en uppfattning om hur olika delar av motivet kommer att bli exponerade.

Jag skulle kunna skriva en kort liten artikel om det, ifall det finns intresse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar