ANNONS
Annons

Blixt luxon

Produkter
(logga in för att koppla)

lundegard

Medlem
Hej!
Jag hittade en blixt av märket luxon som bara har legat och dammat hemma hos min mamma, men eftersom att det inte fanns någon manual så har jag ingen aning om hur den ska användas på bästa sätt. Är det någon som kan något om dessa blixtar? Jag har googlat men hittar ingenting..
Luxon phototechnics 9800DT heter den och den funkar på min canonkamera (40D).
Jag kan ingenting om blixtar, men det skulle vara roligt om man på något sätt kunde få den trådlös. Den har inget hål för en sladd så man kan inte koppla ihop kamera och blixt på det sättet (kameran har uttag för blixtsladd), finns det något annat billigt sätt man kan göra på så man kan flytta runt blixten?

hittade ett par bilder på hur blixten ser ut:
http://www.njuskalo.hr/image-bigger/fotooprema/bljeskalica-luxon-9800a-slika-6796975.jpg
http://www.njuskalo.hr/image-bigger/fotooprema/bljeskalica-luxon-9800a-slika-6796977.jpg

Vad betyder alla "knappar"? Vart reglerar man blixtstyrkan? Vad är det för miniliten knapp på baksidan nära blixtskon?

Ja, ni får gärna förklara så mycket som möjligt om blixten, komma med råd och säga hur långt ni tycker att den räcker/hur bra den är.

Och återigen komma med förslag på hur man kan fota med den trådlös, jag vill nämligen kunna fota porträtt utomhus..

Du köper en sko till blixten, som "imiterar" den på kameran. Sen sätter du en sändare på kameran, istället för blixten. Sen är det bara att tuta och köra!

Alla knapparna är till för att ställa in blixten manuellt. Och med så många år på nacken är det nog det som gäller. Har svårt att se att automatik skulle fungera .

Det enklaste är att köpa en s.k. IR-utlösare, en blixt som avger ljus huvudsakligen i IR-området samt en optisk blixtutlösare.
Istället för IR-utlösrae kan man använda en vanlig blixt som då helst ska kunna reglera ner effekten samt vikas undan lite.
Kolla på Kaffebrus
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-och-ir-sandare-g77.html och här
http://www.kaffebrus.com/kamerablixtar-g75.html

eller Photax som har ett enkelt radiosystem med artikelnr P89340 eller en optisk utlösare med art nr SJSUPRO som kan utlösas med kamerablixten. (De har en hemsida som fordrar tillvänjning)

Hej!
Jag hittade en blixt av märket luxon som bara har legat och dammat hemma hos min mamma, men eftersom att det inte fanns någon manual så har jag ingen aning om hur den ska användas på bästa sätt. Är det någon som kan något om dessa blixtar? Jag har googlat men hittar ingenting..
Luxon phototechnics 9800DT heter den och den funkar på min canonkamera (40D).
Jag kan ingenting om blixtar, men det skulle vara roligt om man på något sätt kunde få den trådlös. Den har inget hål för en sladd så man kan inte koppla ihop kamera och blixt på det sättet (kameran har uttag för blixtsladd), finns det något annat billigt sätt man kan göra på så man kan flytta runt blixten?

hittade ett par bilder på hur blixten ser ut:
http://www.njuskalo.hr/image-bigger/fotooprema/bljeskalica-luxon-9800a-slika-6796975.jpg
http://www.njuskalo.hr/image-bigger/fotooprema/bljeskalica-luxon-9800a-slika-6796977.jpg

Vad betyder alla "knappar"? Vart reglerar man blixtstyrkan? Vad är det för miniliten knapp på baksidan nära blixtskon?

Ja, ni får gärna förklara så mycket som möjligt om blixten, komma med råd och säga hur långt ni tycker att den räcker/hur bra den är.

Och återigen komma med förslag på hur man kan fota med den trådlös, jag vill nämligen kunna fota porträtt utomhus..

Hej !
För det trådlösa är det bara att köpa sändare-mottagare, tänk bara på att
välja en modell som tillåter full auto mot canon, det blir säkert en ny blixt senare.

--

Med knappen på framsidan av blixten väljer du effekt ( eller arbetsbländare ), eller
ej automatik. ( vit ??)
Ta med dej vald färg till skalan på baksidan och välj rätt bländare med hänsyn till
vald känslighet .

Sen kan du se hur långt ljuset räcker med skalorna, alternativt bländarvärde
om du kör utan auto.

Sen hur bra detta stämmer är en annan fråga.

-----

Innan du fortsätter bör du mäta upp vilken spänning det
blir mellen mittkontakten och kontakten i blixtfoten, den bör
inte vara för stor, det finns nått värde i manualen, överskrid det inte.

//MW

Det är en äldre blixt av tyristortyp. Du kan välja att antingen köra den manuellt eller med automatik - dock inte med TTL-automatik som dagens systemkameror använder.

På bilden av blixtens baksida går det att se att det nominella ledtalet är 24 vid ISO 100 (med reservation för parallaxfel etc). Förmodligen kommer du dock att finna att ledtalet 24 är minst ett steg överdrivet...

Knappen längst ner på framsidan som du frågar efter kan vara en spärr för att kunna flytta skjutreglaget från autoläget och till det manuella (markeringen hamnar då under den vita pricken för att visa detta). Ifall du väljer det manuella läget och sedan vänder på blixten, så finner du på baksidan ett annat skjutreglage. Detta ställer du in så att den vita triangeln pekar på det ISO-värde du vill använda. Sedan kan du på avståndsskalan under skjutreglaget se precis vilken bländare du behöver använda för att få lagom exponering på ett visst avstånd.

Har du valt autoläge kan du (också med hjälp av skjutreglaget) se att om du kör med t.ex. ISO 100 och ställer in bländare 1:2,8, så kan huvudmotivet röra sig mellan ca 2 och 8 m från kameran, och blixtens ljusstyrka ändras då automatiskt. Det finns en fotocell någonstans på blixten som mäter det reflekterade ljuset, så att blixten kan klippa av outputen efter att den tycker att exponeringen har blivit "lagom".

Ställer du in bländare 1:5,6 så ska huvudmotivet kunna röra sig inom avståndsintervallet 1 till 4 m. Detta kan du avläsa på det blå (gröna?) horisontella avståndsbandet under meter/fotskalan. Det röda bandet gäller förstås för bländare 1:2,8.

Längst ner till vänster finner du en "Ready"-lampa som tänds när blixten är uppladdad till ca 70%. On-Off-knappen behöver väl knappast förklaras. "Auto Check"-knappen lär väl bränna av en blixt när du trycker in den.

Det går som sagt inte att använda TTL-automatik, men många hävdar att de gamla blixtarna ger bättre exponering än de moderna TTL-systemen...

Edit: Medan jag höll på och knåpade med mitt opus så hann Magnus bli klar med sitt innan. Jag vill betona det han skrev om att kolla upp tändspänningen, det finns rapporter om att vissa Canon-kameror inte tål mer än 6 V. Dock ska alla kameror som använder ISO-hotshoe fr.o.m. 1992 tåla 24 V enligt ISO-standard ISO 10330. Vissa äldre blixtar kan dock köra med betydligt högre synkspänningar än så - över 200 volt i vissa fall...
.

Senast ändrad:
För att styra blixten trådlöst är det i och för sig inte nödvändigt att du köper trådlösa sändare-mottagare. Du kan skaffa en slavblixttrigger till din blixt, vilken aktiveras av kamerans inbyggda. Du behöver ställa in kameran på manuell blixtstyrning samt givetvis slå av röda-ögon-reduceringen (annars kommer blixten att utlösas innan slutaren öppnar).

Jag har några triggers liggande som du kan komma och testa ifall du råkar bo i närheten av Göteborg. Kan nog gräva fram en högimpediv digitalvoltmeter också för att mäta synkspänningen på din Luxon-blixt så att du vet att den inte är för hög.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar