Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixt kit 12 delar

Produkter
(logga in för att koppla)

Agni

Aktiv medlem
Hej!
Tycker ett kamerablixtkit från kaffebrus ser så roligt ut. Funderade på att köpa det. Undrar om någon har erfarenhet av hur dessa små tillbehör fungerar till Nikon SB-600 och SB900.

Kitet heter FGA komplett tillbehörskit 12 delar för kamerablixtar och innehåller:
1st Raster
1st Beauty dish
1st klaff
1st diffusorboll
1st spotkon/snoot
1st softbox
Flera olika färgfilter

Min tanke var att det var enkelt att ha med sig. Tänkte fotografera porträtt på max 1-3m avstånd ute och brukar använda reflexskärm.
Så finns det någon här på fotosidan som prövat dessa eller har någon annan ide.

Glada hälsningar :) / Agneta
 
För tex porträtt blir det billigare och "bättre" ljus med tex ett paraply, som ju har en mycket större yta och därigenom ger softare skuggkanter.

En snoot kan man göra själv av en Pringles-kartong mm.

Men det är ju praktiskt förståss att få allt färdigtillverkat.
 
Hej!

1st Raster
1st Beauty dish
1st klaff
1st diffusorboll
1st spotkon/snoot
1st softbox
Flera olika färgfilter

Agneta!
- Raster är bra att ha, för du kan rikta ljuset väldigt effektivt med det.
- Beatydish är suveränt, men den lilla prytteln som ingår i paketet förtjänar knappt namnet. Du bör ha en disc med en diameter på minst 40 cm.
- Klaff, ja men i det formatet blir det billigare med ett par skivor svart kartong.
- Diffusorboll. Funkar bra om du t.ex. skall plåta interiören i en bil. Har svårt att fantisera ihop andra applikationer för den, men det beror väl mest på min bristande fantasi lol
- Snoot, gör du nästan gratis med hoprullad svart kartong och tejp.
- Softbox är suveränt, men den där lilla uppblåsta kudden är alldeles för liten. Du använder en softbox för att få ett stort, mjukt ljus. Då måste den vara stor.
- Färgfilter har jag aldrig använt vid porträttfoto och kan inte förstå vad det skulle vara bra för i den applikationen...

Med andra ord Agneta, det mesta i paketet kan du fixa själv för ett par tior, en del av grejorna ser jag (personlig åsikt) som skräp. - Sorry.

På samma webbplats kan du finna en riktig Beautydish, en riktig softbox osv, men tyvärr till helt andra priser.

Mvh
Thorsten
 
Färgfilter på blixt vid porträttfotografering används med fördel i kombination med komplementfilter på objektivet.
Exempelvis för att skapa ett porträtt i en kall miljö kan man använda blåfilter på kameran och gulfilter på blixten. Det gör att det som belyses med blixt får en neutral färgton medan bakgrund och annat som inte belyses med blixten blir blåare = kallare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.