Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt i tak

Produkter
(logga in för att koppla)

Egel

Aktiv medlem
Hejsan

Har testat lite olika varianter på att slå blixten i taket eller använda omnibounc vid blandljus. Jag har kört med reala 100. Det märkliga är att jag fått mycket varierat resultat trots att jag kört med hel- eller halvauto och ttl. Jag har eos1 med 540EZ och de skall ju lira ihop hur bra somhälst. Dumt nog har jag inte skrivit upp exponeringarna som gjordes. Någon som har tips om vad det kan vara som hänt?

vitt tak standarhöjd. 2,40 tror jag det är. Skum exponering: mörk ligger ett "svart/grått dis" över bilden. Hade lite dagsljus, några taklampor och en blirre

Dis låter som underexponering. Finns det någon "blixten räckte inte"-varningslampa på 540? Höll du koll på den?

Det kan ju ha att göra med hur du riktade blixten. Om ljuset sprider sig mycket så behövs det mycket kräm för att etsa fast bilden i filmen.

har svårt att tro det då jag bara stog 3 meter från objektet. men kan så kanske vara

Du kanske använde för liten bländare.
Tänk på att du förlorar mycket ljus när blixten slås mot taket. Dels därför att inte allt ljus reklekteras, dels för att ljuset sprids över en större yta och dels för att ljuset får längre väg till motivet.

En annan orsak kan vara att du riktar blixten för rakt upp så det mesta ljuset hamnar framför motivet. Det borde dock inte spela så stor roll när du använder omnibounce.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar