Annons

Blixt i starkt motljus dagtid

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Jag vill ta en bild av en skidåkare under mycket ljusa förhållanden, med en fin sol och blå himmel i bakgrunden och använda blixt för att lätta upp åkaren. Hur tänker ni i det läget när det gäller slutartid, bländare, ISO och ev filter? Jag behöver stå några meter ifrån för att få med hela åkaren. Har en Canon Speedlite 550EX

Det var ett tag sedan jag gjorde detta, men har för mig att det var lite krångligt att få blixten att nå fram och samtidigt få en välexponerad himmel. Kanske jag tänker fel?

Om man kör på kortaste sync-tid, nånstans runt 1/250s, måste man blända ner mycket och köra med lågt ISO för att inte solen och himlen ska bli för ljusa eftersom 1/250s är ganska lång tid i så ljusa förhållanden. Med stort bländartal och lågt ISO blir blixtens räckvidd begränsad och når inte fram för att lätta upp åkaren.

Om man kör på high-sync, vilket tillåter väsentligt kortare tider, begränsas blixtens räckvidd så att den inte når så långt.

Hur optimerar man iställningarna i ett sånt här läge? Löser man det med ett ND-filter kanske? Om man vill ha en snabbare tid än kortaste sync-tiden, för att frysa en åkare t ex, måste jag köra på high-sync. Hur får jag då längsta räckvidd med blixten och samtidigt vettig exponering av den ljusa bakgrunden?

Tacksam för tips!

High speed synk hjälper inte i ett sånt här läge
du förlorar minst hälften av blixtljuset om du
går upp till 500dels sekund (3/4 på 1/1000)
gråfilter funkar inte heller.

Starkare blixt eller kamera med snabbare synk
är det enda du har att välja mellan.

Tack för svar!

Hur optimerar man inställningarna så att man får längsta möjliga räckvidd med blixten?

Blir det samma resultat vad gäller blixtes räckvidd om man öppnar bländaren ett steg och sänker ISO "ett steg" jämfört med tvärt om, d v s bländar ner ett steg och höjer ISO "ett steg"?

jaanK skrev:
High speed synk hjälper inte i ett sånt här läge
du förlorar minst hälften av blixtljuset om du
går upp till 500dels sekund (3/4 på 1/1000)
gråfilter funkar inte heller.

Starkare blixt eller kamera med snabbare synk
är det enda du har att välja mellan.
vart har du fått de siffrorna ifrån?

Det blir så rent mekaniskt.
Om du har en kamera som synkar på 250dels sekund
så öppnar sig första ridån från helt stängd till helt öppen på en 250dels sekund.
nu är slutaren helt öppen (här kan man slå en blixt )
sen är det dags för andra ridån att börja stänga
den tar också en 250dels sekund på sig.

hela sensorn har nu fått en 250del exponering.

om du väljer en 500delsekund som exponeringstid
så måste tyvär andra ridån börja stänga redan när
första ridån bara hunnit halvägs. Du får egenligen en halv sensorlängds springa som far förbi sensorn. Om du går upp till 1/1000 del så är det 1/4 dels sensorbredd springa som far förbi
om du kör 1/4000del så så är det en springa på en 16dels bredd som far förbi.

Moderna kameror har vertikalgående slutare
så i en FF kamera så är det 24mm.

Det blir alltså en 1,5mm springa som på en 250dels sekund far förbi sensorn och ger varje del
av sensorn en effektiv exponering av en 4000tusendels sekund.

Vad highspeedsynk gör är egentligen slowspeedflash
man låter blixten lysa en 250dels sekund istället för kanske en tusendel sekund.
Då lyser den hela tiden som springan far förbi
tyvär så hamnar 15/16 delar av ljuset på ridån
istället för på sensorn.

Nu är det ju så att en kamera som synkar på 250del
måste vara lite snabbare än en 250del på att öppna slutaren, det måste finnas lite tid att slå blixten också. Det skulle innebära att man inte tappar fullt så mycket ljus.
Men samtidigt så ska blixten lysa mycket längre än vanligt och det gör man genom att stänga av och på den många gånger, man pulsar ut ljuset. Här förlorar man effekt.

De siffror jag sett(nikon) tyder på att man förlorar mycket mer än det som hamnar på ridån!
Jag tippar att du tappar 3/4 delar på att gå upp till en 500dels sekund.
Kolla om inte din blixtmanual säger något om ledtal vid highspeedsynk.

Du kan alltså inte använda highspeedsynk för att rå på dagsljuset bättre i motljus.

Men om du behöver en snabb slutartid för att frysa rörelse kan man använda highspeedsynk för att få till lite upplättning. Fast blixteffekten sjunker kraftigt jämfört med vanlig exponering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar