Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt i naturbilder utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Jag tittar ju en del på bilder och däribland även bilder på photosig och dpreview. Jag tycker mig se en tendens till att man oftare använder blixt på naturbilder (farmför allt vilda djur) än vad man ser på bilder som tas här i svedala. Fenomenet verkar bli vanligare ju längre bort man kommer för att eskalera i USA.

Själv är jag "allergisk" mot det platta utseende som blixt rakt på ger, men när jag utryckt det, när "folk" har velat ha bilkritik, så har jag nästan blivit påhoppad, både av den som tagit bilden och andra som säger att "det blir mycket bättre med blixt, skarpare och mer detaljer bla bla bla".

På makrobilder är det ännu vanligare, fast det är det ju här åxå. Men här har man iaf smaken att använda en extern vid sidan av, medan man oftare kör blixt rakt på "over there".

Om vi nu ska generalisera lite dårå...

Är det någon annan som noterat detta?
Vad beror det på, om jag nu inte bara inbillar mig?

Blixt är fult. Liksom sådana där halva gråa filter. Liksom filter överhuvudtaget.

Utom ibland, i specialfall.

Men detta måste nog ses som en ren smaksak. Har de flesta "så dålig smak" får vi väl se många blixtbilder. Precis som vi fått se så många nedmörkade himlar (olycksbådande och dramatiskt, är det därför det går hem?) och så många polfilterdödade landskap.

Kom bara ihåg att din smak är oklanderlig, precis som alla andras. På det viset blir dina bilder som bäst.

ANNONS