Annons

Blixt i kyrkan

Produkter
(logga in för att koppla)

nosse

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska fotografera bröllop nu på lördag den 25/8.
Jag har därför letat omkring i olika forum och massvis av trådar för att få inspiration och tips. (Har ni något mer tips kanske ni kan skriva det här också.)

Jag har iallafall efter mycket läsning blivit mycket konfunderad på om man bör/får/skall använda blixt innuti kyrkan.
Vissa skriver att det förstör stämmningen och vissa skriver att det är helt rätt.

Klart man inte ska stå och fira av blixtar under hela cermonin men ett antal bilder med blixt lite diskret kanske?

Jag hade tänkt använda ganska ljuskänsliga objektiv som t.ex. nikon 80-200 2,8, 50 1,8 och 12-24 4,0.

Har dock aldrig varit i Frölunda kyrka (stället där bröllopet sker). Jag har heller ingen möjlighet att ta mig dit för att se hur ljuset är.

Tips?

MVH Christopher

Hör med prästen och brudparet om det är tillåtet för dem att du använder blixt. Är det ok, använd blixten sparsamt, kanske främst vid brudparets in- och utmarsch. Jag föreslår att du åker till kyrkan så tidigt som möjligt på bröllopsdagen så att du kan provfota lite och få en uppfattning om förutsättningarna. Lycka till!

Jag kan varmt rekomendera att läsa innehållet på nedanstående sajt.

http://www.planetneil.com/faq/flash-techniques.html

Plugga på tekniken med att köra helmanuella kamerainställningar och hur du hanterar blixten som beskrivs i texterna - Jag körde på det beskrivna sättet på ett bröllop senast förra helgen.

Resultatet är över förväntan och extremt få bilder som upplevs som blixtbilder.

Kan tillägga att jag körde kyrkbilderna på ISO 400... Mao minimalt med brus, mycket av befintligt ljus och dess känsla finns kvar i bilderna men ändå klart lysande bilder.

Körde med ett 24-70 /2.8 samt 70-200 /2.8 IS samt enbensstativ.

Lycka till och se till att vara 45min före utsatt tid så hinner du gå runt och på plats testa innan det drar igång.

Glöm inte heller ett extrapaket batterier till blixten om utifall uppladdningstiderna börjar bli väl långa.

P.S.
Blixt brukar vara OK och det lär nog blixtra bra av kompaktkamerorna också... Eftersom du är där i mycket god tid innan har du tillfälle att presentera dig för prästen och kolla om han/hon har några speciella önskemål om där fotograferande/blixtanvändning inte bör användas. Du har också möjligheten att kontrollera om det är något som kommer hända under akten som är en "det får du inte missa att plåta tillfälle". D.S

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar