** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Blixt genom omnibouncer eller paraply?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag har skaffat trådlös sändare för blixt, samt paraply på drygt 1 meter och stativ med vinkelbart blixtfäste.

Men om man ska ta bild på ett par, helkropps utomhus med blixt som upplättning, har man egentligen nytta av parapyet då eftersom det kommer att vara på 3-4 meters avstånd?

Kan man inte då lika gärna bara köra med blixten på stativet tillsammans med omnibouncern, utan paraply?

Vet inte riktigt när paraplyet ska vara överlägset omnibouncern vad gäller upplättningsblixt utomhus.
Det är väl mer inomhus i studio, samt att det ger mjukare ljus ju närmre objektet paraplyet är?
Kommer det för långt ifrån är omnibouncer lika bra.

Rätta mig om jag tänker fel och kom gärna med era erfarenheter ;-)

MVH Julle.

Omnibouncer fungerar väl inte värst bra utomhus?
Den är ju gjord för att vinklas snett uppåt och för att sprida ljuset i ett rum där det finns ytor som ljuset kan reflekteras emot. Det hörs till och med på namnet som blir något i stil med allstudsare... :)

Utomhus kommer det ju gå en massa ljus åt håll dit det aldrig studsar tillbaka.

Nä. iofs, men jag tycker den ger lite mjukare bättre ljus även ute.
Den sitter alltid på och som jag tycker, ger det bättre resultat då blixten utan omnibouncer ger så hårt ljus, även utomhus som upplättningsblixt.

Jag håller helt med Julle här.
Omnibouncern gör nytta även utomhus, speciellt när den används vid upplättningsblixt och motivet är nära.

Hur kan den ge mjukare ljus då storleken på ljuskällna är några ynka få procent större bara (jämfört med utan omnibouncer) samt det reflekterande ljuset från marken (tak o väggar är ju mindre vanligt utomhus) är minimalt?

Svårt?

Det är väl bara att testa alternativen med några bilder utomhus?

Hur kan den ge mjukare ljus då storleken på ljuskällna är några ynka få procent större bara (jämfört med utan omnibouncer) samt det reflekterande ljuset från marken (tak o väggar är ju mindre vanligt utomhus) är minimalt?

Paraplyt stjäl mycket ljus och på 3-4 meters avstånd får du ingen som helst effekt på ett par om solen är framme ( om du inte har starka studioblixtar förståss ).

Bäst är att, som nån förslog, att själv testa och dra slutsatser.Det blir ofta missuppfattningar. Tex det du menar med mjukt ljus, hur skulle du definiera det? Menar man mindre kontrast eller hur skuggornas kanter ser ut eller nåt annat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar