Annons

blixt , gammal eller ny till en D50

Produkter
(logga in för att koppla)

bigstan

Medlem
fråga :
kan man köpa en begangnad blixt eller skall man köpa en ny.Om man köper en skall man köpa en "märkes"
eller ?

Vad gäller Nikons egna blixtar är det bara SB-600 och SB-800 som ger TTL-mätning (blixtautomatik). Med äldre blixtar får man antingen ställa styrkan på blixten manuellt, eller så får man förlita sig till blixtens automatik, om den har sådan.

Sigma och Metz har åxå blixtar som är kompatibla med iTTL (som blixtsystemet på D50 heter), men åtminstone sigmas blixtar har rapporterats ha lite kompatibilitetsproblem med inkonsekventa exponeringar som följd.

Lite beroende på dina behov (och ekonomi) skulle jag köpa en SB-600 eller SB-800. SB-600 räcker för de flesta behov, men behöver man lite längre räckvidd på blixten så är SB-800, som även har lite fler funktioner, kanske ett måste.

Kommer du att använda blixt väldigt sporadiskt (som jag) kanske du klarar dig med en äldre blixt, utan TTL-mätning, men med automatik. Jag har en SB-24 som jag tycker funkar rätt bra. När man väl lärt sig hur man ska ställa in den för olika situationer (ibland kan man få lura den lite) så blir resultatet med automatiken både bra och hyfsat tillförlitligt/konsekvent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar