Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Wohlfie

Aktiv medlem
Höll på fotografera akvarium och sätt att många sätter upp blixt.
Har en SB-600
Men skulle vilja åt en till som är trådlös funktion på.

Sb400 men sätter jag på denna på kameran så funkar inte trådlösa alls.

Så kolla på Sb910 höll på ramla av stolen.. saftigt pris.. den är säkert bra.

Så kolla på andra blixtrar hitta Meike Speedlight MK-900 till Nikon
Kan det vara något?
Vill ha så jag kan köra trådlös blixt
samt en stöd blixt på kameran som inte är original för original blixten är inte så super.. tycker jag.

Någon som har tips hur de gör för komma undan lite "billigare" :)
 
En gammal SB24

Köp en gammal ex. Nikon blixt + en trådlös "Kina" sändare/mottagare
För ca 500-600 :- totalt. Det blir ingen TTL, men det behövs inte. Studioblixtar har tills nu aldrig haft TTL och det har ju tagits en del bilder genom åren....
 
Själv äger jag 2st Nikon sb700 och en sb910 samt en sb400.
Kan säga att jag inte upplever någon större skillnad i bilderna mellan sb700 och sb910.
Både sb700 och sb910 kan styras trådlöst med den inbyggda blixten.
 
SB400-blixten har inte funktionaliteten som finns i Nikon CLS-system. Det funkar inte förrän med SB-600 och högre.
D7100 har CLS i den inbyggda blixten, så med D7100 och SB700 fjärrstyr man blixten.
Det funkar bäst om man inte kör TTL på fjärrblixten utan manuell inställning men med CLS styr man fjärrblixtens styrka från kameran.

Mina båda söner har båda varsin Nikon kamera så jag får rätt mycket input därifrån om hur grejor fungerar. En av sönerna satsade på en Kina-blixt och de är billiga men fungerar inte alltid till 100%. Att reklamera grejorna går men är krångligt och tar tid. Själv har jag aldrig haft det minsta problem med mina Nikon blixtar.
 
Så om jag har min SB600 på kameran o kör en SB 700
Det ska funka då?

För Sb400 så stänger den av trådlösa från kameran.

Men har för mig att det finns en uppdaterad version av sb400 med trådlös enhet.
Dock inte sätt var nu.
 
Så om jag har min SB600 på kameran o kör en SB 700
Det ska funka då?

För Sb400 så stänger den av trådlösa från kameran.

Men har för mig att det finns en uppdaterad version av sb400 med trådlös enhet.
Dock inte sätt var nu.

Om du menar att utlösa din SB700 med ir eller? Ja det funkar.
 
Har både SB-700 och SB-910. De är rätt lika i funktion, men med SB-910 som kan strömförsörjas externt, och ha sladdutlösning. Använder personligen inte det.

Bägge kan vara master/slav och har samma typ av filter som följer med.

SB-910 har fördelen att ha lite högre effekt, men använder normalt SB-700 mer då jag tycker den har lite smidigare format och lägre vikt.

Skall du köpa något nytt i blixtväg så kan jag rekommendera en SB-700 i första hand.
 
YN560 IV eller III får du för 500kr på eBay. IV-versionen har inbyggd radiosändare/mottagare med kontroll över övriga blixtar, III- versionen har bara mottagare. Bättre budgetblixt får du inte enligt mig, älskar mina, riktiga arbetshästar som bara går och går. Om du kan leva utan TTL.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.