Annons

Blixt FL-36R & OMD-E-M5

Produkter
(logga in för att koppla)

ma59

Aktiv medlem
Blir inte klok på denna kombo när jag skall försöka mig på att köra trådlöst.

Manualen till respektive visar ju de menyer som skall användas, men jag får inte till det ändå.

Uppstället jag har är OMD + den lilla miniblixt som tillhör kameran att ha som triggande blixt för FL-36R, vilken är tänkt vara den blixt som från en egen position skall belysa motivet.

Tycker manualerna inte alls gör klart hur man ska ställa in kamera/blixt så de synkar samt exponerar korrekt. Har kört med manuell slutartid/bländare för att ha någon sorts fast inställning på kameran. Men hur detta med grupper/kanaler skall ställas in tycks jag göra fel hur jag än provar. Har någon gång fått rätt exponering (och synk) men nästa bild med samma läge inställt ger en mörk bild (= tolkar jag som blixt ej synkad, eller annat som gjort att det inte lyst upp korrekt)
(Har sett till att vänta tills blixten laddat sig)

Vad är nyckeln till att göra det rätt?
 
ingen hejare på detta med blixt, men testade med min FL50r om e-m5. satte kameran på kanal A FP TTL, samt på blixten - RC C1 a.
tog tre hyfsat snabba bilder och alla blev likadana. Möjligt att 36r skiljer sig från 50r mer än styrkan, men jag är tveksam.
 
Jag antar att du har ställt in kameran på fjärrstyrning av extern blixt. Det har du nog, för annars skulle du inte få upp menyn för att ställa in blixtarna.
 
ingen hejare på detta med blixt, men testade med min FL50r om e-m5. satte kameran på kanal A FP TTL, samt på blixten - RC C1 a.
tog tre hyfsat snabba bilder och alla blev likadana. Möjligt att 36r skiljer sig från 50r mer än styrkan, men jag är tveksam.

Ja, det löste sig efter en massa ytterligare provande...
Tror det var de inställningar du nämner som gjorde´t...för det gick bra till slut ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.