Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt för vanliga porträttbilder inomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

cy_berg

Aktiv medlem
Hej!
Jag har läst en massa trådar här i detta delforum och fått mycket bra tips, men jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på (finns det någon liknande tråd innan så länka gärna till den). Jag har en Canon 1000D och ett Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM objektiv på väg (är beställt). Jag är en glad amatör och fotograferar mest min familj, middagar, lite spontana bilder ute i naturen etc. Jag hade lite tankar på att köpa ett riktigt ljusstarkt objektiv för just poträttbilder inomhus men det kändes lite för dyrt, och 15-85 objektivet har så mycket annat jag "vill ha" att jag tog det. Men, om jag vill ta bilder på familjen inomhus, och inte vill använda kamerans inbyggda blixt, vad är då alternativet? Jag vill inte köpa ett studiokit och "rigga" utan det ska vara spontan bilder. Hur långt kommer man med en extern blixt, och vilken typ av ska man titta på? Eller är det bättre att köpa ett "nifty fifty" (50mm 1,8) och skippa i blixt helt och hållet? Rummen i vårt hus är för det mesta vita väggar. Vardagsrummet som vi spenderar mest tid i har dock öppet upp i nock (6 meter), men både tak och väggar är vita. Tacksam för all input :)
 
Som du beskriver rummet kan en blixt riktad uppåt kanske vara lämplig. Det beror vad du är ute efter. Att man använder ljusstarka objektiv för porträttfoto är ofta för att man vill ha kort skärpedjup och inte så mycket för ljusets skull. Om du tar en bild av hela rummet på stor bländare blir bara vissa delar och en del av personerna skarpa.