Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt för vanliga porträttbilder inomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

cy_berg

Aktiv medlem
Hej!
Jag har läst en massa trådar här i detta delforum och fått mycket bra tips, men jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på (finns det någon liknande tråd innan så länka gärna till den). Jag har en Canon 1000D och ett Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM objektiv på väg (är beställt). Jag är en glad amatör och fotograferar mest min familj, middagar, lite spontana bilder ute i naturen etc. Jag hade lite tankar på att köpa ett riktigt ljusstarkt objektiv för just poträttbilder inomhus men det kändes lite för dyrt, och 15-85 objektivet har så mycket annat jag "vill ha" att jag tog det. Men, om jag vill ta bilder på familjen inomhus, och inte vill använda kamerans inbyggda blixt, vad är då alternativet? Jag vill inte köpa ett studiokit och "rigga" utan det ska vara spontan bilder. Hur långt kommer man med en extern blixt, och vilken typ av ska man titta på? Eller är det bättre att köpa ett "nifty fifty" (50mm 1,8) och skippa i blixt helt och hållet? Rummen i vårt hus är för det mesta vita väggar. Vardagsrummet som vi spenderar mest tid i har dock öppet upp i nock (6 meter), men både tak och väggar är vita. Tacksam för all input :)
 
Som du beskriver rummet kan en blixt riktad uppåt kanske vara lämplig. Det beror vad du är ute efter. Att man använder ljusstarka objektiv för porträttfoto är ofta för att man vill ha kort skärpedjup och inte så mycket för ljusets skull. Om du tar en bild av hela rummet på stor bländare blir bara vissa delar och en del av personerna skarpa.
Du skall tänka igenom vad du är ute efter först, annars är risken att du har för stor övertro på vad det ljusstarka objektivet skall prestera. Är det översiktliga familjebilder du vill ha, köp en extern blixt och rikta i taket. Om det är närbilder med utsuddad bakgrund du vill ha, behöver du kanske ett ljusstarkt objektiv och ett stativ.
Lycka till
Lars Hedin
 
Jo, du har ju såklart rätt i att skärpeljupet på en 50mm 1,8 blir väldigt litet om man utnyttjar den stora bländaren (möjlighet till stor bländare) så det är ju inte bara positivt att det är ljusstarkt. Exempel på bilder: Jag har en son som är 3 år som jag tar en del foton på när han leker, och hittar på hyss ;-) För den typen av bilder är det ju trevligt med kort skärpedjup och bokeh. Men jag tar också bilder på lite större avstånd (om jag fotograferar min son blir det ju på bara någon eller några meters håll) när vi har gäster eller annat och då vill man ju ha ett stort/djupt skärpedjup. Så, för den typen av bilder gör jag bäst i att köpa en extern blixt? Är det något speciellt man ska tänka på där? Man måste ju kunna vinkla blixten uppåt så det är ju en grundförutsättning, men är det något annat man ska tänka på när man köper blixt, några "måsten"?

Som du beskriver rummet kan en blixt riktad uppåt kanske vara lämplig. Det beror vad du är ute efter. Att man använder ljusstarka objektiv för porträttfoto är ofta för att man vill ha kort skärpedjup och inte så mycket för ljusets skull. Om du tar en bild av hela rummet på stor bländare blir bara vissa delar och en del av personerna skarpa.
Du skall tänka igenom vad du är ute efter först, annars är risken att du har för stor övertro på vad det ljusstarka objektivet skall prestera. Är det översiktliga familjebilder du vill ha, köp en extern blixt och rikta i taket. Om det är närbilder med utsuddad bakgrund du vill ha, behöver du kanske ett ljusstarkt objektiv och ett stativ.
Lycka till
Lars Hedin
 
Alla skriver om objektiv och inte om blixt. Min erfarenhet är att även om det är ljust och vita väggar så är en extern blixt som studsas åt
rätt riktning mkt effektivt. Med blixt kan du lättare styra djupet i dina bilder.

Kombinerar du detta med 50/1.4 och en blixt som klarar high speed sync så kommer du få förträffliga bilder.

Har själv hus med vit tak och vita väggar och 2 barn som jag fotar ständigt med 50/1.4 och 580EX II med f:1.4.

bildex kan ges senare om så önskas
 
En blixt gör mycket för fotograferingen inomhus. Se bara till att du skaffar en som du kan vinkla och rotera, så att du t.ex. kan studsa blixten snett bakåt/uppåt, höger/vänster i en vägg, upp i taket om du fotar i stående format o.s.v.
 
Dörr Daf42

Dörr Daf42 för Canon är prisvärd, 995 kronor har den kostat hos Cyberphoto en tid (förmodligen pga Dörr snart släpper en uppgradering som ska vara kompatibel med bla K5). Den kan vridas, vändas och har stöd för TTL... manuellt läge om du önskar...jag har den första utgåvan, och köper inom kort uppgraderingen till K5:an. En blixt som fungerat mycket väl (naturligtvis är originalblixten stabilare... men jag får fem sådana här för priset av den:)
Jag har Pentax, men blixten finns till Canon också.
 
Senast ändrad:
Man måste ju kunna vinkla blixten uppåt så det är ju en grundförutsättning, men är det något annat man ska tänka på när man köper blixt, några "måsten"?

Om du köper begagnat måste du tänka på att äldre blixtar för analogkameror inte fungerar ihop med digitalkameror. I alla fall inte automatiken.
Kameratillverkarna har sina egna system för automatiken, så blixten måste vara speciellt gjord för Canon. Jag tror inte att Canon publicerat exakt hur gränssnittet ser ut. Köper man en tredjepartare finns det möjligen en viss risk att den inte fungerar så bra på framtida kameramodeller. Canon ser nog till att deras kommande kameramodeller stöder även äldre Canon-blixtar. Det här är dock inget jag vet, bara en känsla jag har. För övrigt tror jag att det finns flera bra tredjepartsblixtar. Kanske någon annan som har erfarenhet av en passande kombination kan tipsa.

Själv kör jag med Canon 580EX. Den har alltid fungerat bra, men är ganska stor.

Hälsningar
Lars Hedin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.