ANNONS
Annons

Blixt för trådlös styrning

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
Finns det andra blixtar än Pentax originalblixtar som fungerar med k-5ans trådlösa blixtstyrning?

Jag vet inte mycket om Pentax, men försöker hjälpa min syster att hitta en lämplig extern blixt.
Ett billigt alternativ är Dörr DA42. Det står att den har "slavsensor av standardtyp". Vad innebär det i praktiken?
Ett lite dyrare alternativ är Metz 52 AF1. Är den ett lämpligare val?

Slavsensor av standardtyp skulle jag gissa på betyder att den kommer att synka med den inbyggda blixten, men den kommer inte att synka med automatik.

Jag förmodar att den blixten har egen automatik, som ju inte är något nytt, och det brukar fungera väldigt bra.//K

Slavsensor av standardtyp brukar innebära att blixten triggar på första blixten från kameran. Men vid den blixten är slutaren inte öppen. Fösta blixten används bara för att mäta ljuset. Den typen av slavblixt fungerar bara om man har en manuell blixt på kameran. Mig veterligen kan man inte ställa in den inbyggda blixten att agera helt manuellt, utan den skickar alltid en förblixt.
Det är synd Pentax höjt priset så mycker på 360, det är en bra blixt som var överkomlig när den kostade 2000.
Jag tror att Metz har blixtar som stöder Pentax fullt ut, men jag har bara fotat med 360, 540 samt manuella studioblixtar så har ingen erfarenhet av dessa.

Jag har en Dörr 42 och kan bekräfta att det funkar så som quarc skriver. Som slav triggar den alltså på förblixten och löser ut för tidigt med en mörk bild som resultat. På min K-x går det inte att stänga av förblixten ens i manuellt läge, vet dock inte hur det är med andra modeller. Däremot sätter man på ett helmanuellt objektiv skickas ingen förblixt och blixten går att använda som slav.

Tack!

Tack för era svar. Dörr 42 verkade inte vara något att satsa på, så det blev en ... hmm, det kanske jag inte ska skriva före jul om fel person söker samma fråga. Återkommer i mellandagarna. Då kan jag kanske också bekräfta att valet fungerade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar