ANNONS
Annons

Blixt för Snowboard/skateboard !

Produkter
(logga in för att koppla)

glappkaft

Ny medlem
Hej, jag tänkte ta och införskaffa mig en blixt framförallt för skateboard och snowboard fotografering...
Vill att åkarna ska kunna bli starkt upplysta.
Kommer även att användas till porträttbilder...

Då till frågan, vilket passar mig bäst?
Sigma Blixt EF-530 DG Super eller Canon Blixt 430EX II ?

Egenskaper för 430 EX II (kopierat från SP)
*
o Ledtal: 43 (ISO 100)
o Vinklingsbar: Ja, horisontellt och vertikalt
o Zoom: Automatisk, manuell
o LCD-display: Ja
o Arbetsområde:
o Blixtläge: TTL, Manuell
o Strömförsörjning: 4 st AA-batterier
o Slav/masterfunktion: Ja/
o Garanti: 1 år
o Storlek (BxHxD): 7,2 x 12,2 x 10,1 cm
o Vikt: 330 gram

Egenskaper för Sigman

*
o Ledtal: 53 ( ISO 100)
o Vinklingsbar: Ja, horisontellt och vertikalt
o Zoom: Automatisk
o LCD-display: Ja
o Arbetsområde: Uppgift saknas
o Blixtläge: TTL, Manuell, TTL trådlös
o Strömförsörjning: 4 st AA-batterier
o Slav/masterfunktion: Ja/
o Garanti: 1 år
o Storlek (BxHxD): 77 x 139 x 117mm
o Vikt: 335 gram

Har inte råd med Canons radiosändare, så kommer köpa http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-v4-989.html (där man ställer in manuellt)

Till att börja med så har jag inte plåtat snowboad över huvud taget.
Men däremot en hel del sport.
Dessutom så har två uppsättningar av kafferbrus radiosynkar.

Gällande radiosynkarna från kaffebrus så klarar de inte att synka blixtarna på så korta slutartider att du kan frysa rörelsen hos en snowboardåkare i rörelse.

Då jag även äger en 430 EXII så vet jag av egen erfarenhet att du kan glömma tanken på seriebildstagning med den blixten.

Är också nyfiken på vad du har för utrustning i övrigt?

Sport/action-foto är tyvärr mycket av en dyr materialsport, speciellt när det kommer till förhållanden med dåligt ljus.

Har du en begränsad budget är mitt tips att du arbetar i dagsljus så långt som möjligt tills dess att du har råd att skaffa ordentlig utrustning.

Gällande blixt är mitt tips att du satsar på 580 EXII eller möjligen en beg. 580 EX så att du kan koppla på ett batteripack.

Jag fotar med en Canon eos 450D , känner en kille som fotat med en sån där sigma blixt och med kaffebrus radiosändare, tycker att han verkar ha tillräckligt snabba tider för att åkaren ska frysas...

Hade inte tänkt att fota i totalmörker heller :)
Tackar för svar...

Okej, får nog satsa på en 580

Jag fotar med en Canon eos 450D , känner en kille som fotat med en sån där sigma blixt och med kaffebrus radiosändare, tycker att han verkar ha tillräckligt snabba tider för att åkaren ska frysas...

Hade inte tänkt att fota i totalmörker heller :)
Tackar för svar...

Okej, får nog satsa på en 580

Det här med blixtar är en hel vetenskap.
Är blixtens brinntid tillräckligt kort så fryser den bilden oavsett exponerongstid, förutsatt att du har en tillräckligt mörk bakgrund, alternativt har bländat ner tillräckligt.

Blixtars brinntid varierar för övrigt en hel del.
Dels beroende på typ av blixt, men också på vilken effekt blixten avger.

Förutom själva huset så spelar även optiken roll för den här typen av fotografering.
Speciellt så fort som det börjar bli "mörkt".

Under rätt förutsättningar kan din utrustning och en "radiosynkad" 430 EXII eller Sigma fungera.
Men då får du nog satsa på att förfokusera kameran och testa inställningarna en del innan du får allt att bli som du vill.

Personligen hade jag i första hand testat att sätta en blixt direkt i kamerans blixtsko och "regisera" snowboard-åkaren.
Inte minst för att du med rätt inställningar kan få blixten att hjälpa AF att fungera bättre i "dåligt" ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar