Annons

Blixt för Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Leif_e

Medlem
Jag ber om lite rådgivning inför val av blixt för macro. Nikon har ju sin R1 och R1C1, och dessa är ju ganska kostsamma, Det finns ju t.ex både Metz och Sigma som är billigare, är det värt pengarna att satsa på Nikon?

Jag är inte intresserad av att snåla för att sedan bli besviken. Jag sätter stort värde på enkelhet och att det fungerar bra med automatiken.

Jag fotograferar med D810 och Nikon Micro 105/2,8 IF ED VR.

Jag började med att köpa en Dörr daf-14, den ger bra ljus för makro foto men den kunde ibland ge för mycket då det inte gick att justera något på blixten. Gick att med blixtkompenseringen på kameran att dämpa den -3 eller liknade så den är helt OK till det priset. En annan nackdel den har är att den stödjer inte high speed synk, vad du än köper så tycker jag du ska se till att den gör det, ska man fotografera flygande insekter så vill man ha kortare tider än 1/250 eller vad som nu är kortast som standard.

Jag skaffade också en vikarm, finns smarta sådana som man låser med en ratt och hängde på min ordinare SB600 fungerar men är lite otympligt, ganska mycket vikt från blixten.

Jag har nu senaste fotograferat en hel del med LED lampor finns ganska kompakta med en 80 lampor, eftersom denna är på hela tiden så behöver man inte tänka på synkning.

Om jag ska fota mer fasta saker så har jag nu riggat upp med LED, fungerar fint och billigt. Från Aliexpress kan man för mågra hundra köpa på lampor och en vikbar arm.

Nikons set har har inte provat, men det är säkert bra det också

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar