Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixt eller bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

robnil

Aktiv medlem
Tjena

Har plåtat lite inne i en inomhus-lekplats. Massa barn som rör sig hysteriskt snabbt runt runt i rutchkanor osv. Lysrör i taket ger ett i fotosammanhang dunkelt ljus.

Jag körde med ett 17-55/2.8 objektiv. Fick blåsa på med iso 1600 för att ha en suck. Lyckligtvis klarar Canon av det ganska bra. Problemet är att jag ändå fick gå ner till 15 - 20/s handhållet för att fixa exponeringen. Visserligen vill jag inte frysa motiven för rörelseoskärpa ger en härlig dynamik, men jag hade gärna dragit upp till 30 - 50/s. De flesta bilderna är faktiskt hopplöst oskarpa, även om vissa lyckats (tur) fånga någon detalj skarp i panoreringarna...

Canon har ett görbilligt objektiv (runt tusenlappen) med fast brännvidd som är nere på 1.8 i bländare. Skulle denna skillnaden (mot 2.8) göra susen tror ni eller är det bara blixt som gäller?

1.8 ger ju väldigt kort skärpedjup vilket oroar något. Klarar en blixt av att mata 5 bilder per sekund eller tappar jag hela driven med blixt?

Hej!
Med en glugg med Bl.1,8 tjänar du ca 1 steg mot 2,8 dvs som du vill ha det. Nu vet jag inte hur din kamera är utrustad men om du har möjlighet att synca blixten på bakre ridån så får du önskad okärpa i bakgrunden och ändå en frusen rörelse på det du fotar.
Kolla din kamera och se om det går för då har du ytterligare en dimention till ditt blixtfotograferande som du kan utveckla.

Just! Något jag inte labbat med ännu. Har en 30D. Ska vara fullt kapabel till sånt. Men det kanske är en idé att lägga pengar på ett så pass billigt obj iallafall då. Enligt recensioner på fredmiranda så är det visserligen en plastig känsla men ska ge superb bildkvalite.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar