Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt Canon EOS 1200D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Wern

Medlem
Hej
Jag vill köpa en blixt till Canon EOS 1200D, vad skall man tänka på? Det är framförallt för inomhusfotografering. Jag kan inget om blixtar.

MVH
Mats

Deras 320EX är enkel och smidig, kan passa dig bra. Dock är deras 430EX inte så mycket dyrare och är ett bättre val om man vill använda blixten mer vid sida om kameran. Men båda två är bra och billiga 😃

Tack!

Jag vill gärna använda den vid sidan av. Vad är skillnaden på dem? 320 fungerar väl också externt?
(Ja skiljer bara 200 kr i pris på Elgiganten)

MVH

Mats

430EX har reglage på blixten för att ställa in styrkan, något 320 saknar. Men 320 fungerar såklart externt med. Jag kan styra den från min 650D t ex som har inbyggd blixtstyrning.

Köp inget mindre än en EX 430. Det tar ett par månader, sen önskar du att du hade en större.
Såg nu att tråden var ganska gammal så jag är nog sent ute med mitt råd...

Vill du ha en bra blixt med E-TTL till ett bra pris vill jag rekommendera YONGNUO YN565EX Ⅱ Speedlite

http://www.lightinthebox.com/sv/yon...dslr-e-ttl-wireless-flash-svart_p1600704.html

Betydligt bättre pris än Canons egna.

Instämmer. Jag har 560 IV (OBS! Inget TTL här) men det är en fantastiskt bra blixt om man kan tänka sig manuell styrning.
Jag betalade dryga 600:- för den och då är frakt inräknad från England. Canons motsvarighet är: 430/580 (de kommer såklart med TTL) men då kostar då också 3000:-/4.500:-

Bra blixtar från tillverkare som Canon och Nikon kostar rejält. De brukar fungera bra också.
Blixtar från tillverkare som Yongnuo är betydligt billigare. Ofta fungerar de bra ändå, men det finns fler undantag från den regeln. Men många gånger är de ju så billiga att man kan kasta dem i soptunnan utan större ånger om de inte var bra.

Bra blixtar från tillverkare som Canon och Nikon kostar rejält. De brukar fungera bra också.
Blixtar från tillverkare som Yongnuo är betydligt billigare. Ofta fungerar de bra ändå, men det finns fler undantag från den regeln. Men många gånger är de ju så billiga att man kan kasta dem i soptunnan utan större ånger om de inte var bra.

skulle nog villa påpeka att blixtarna jag har ifrån Yongnuo har BÄTTRE kvalite än canons dito,

Jag har bara petat på någon enstaka Yongnuo, och den var inte mycket att hänga i granen. Men det är ju bra att många då tycks vara välgjorda.

Jag har bara petat på någon enstaka Yongnuo, och den var inte mycket att hänga i granen. Men det är ju bra att många då tycks vara välgjorda.

Någon av de nyare modellerna? Jag har klämt på både Canon och yongnuo och jag skulle säga att någon av de tusenlapparna man betalar till Canon är för märket och TTL (Canon original)

Yongnuo 500ex är ungefär en kopia av Canon 430ex II med ett par extra funktioner. Till halva priset. Kan du inget om blixtar, se till att köpa en med eTTL II och HSS, alternativt oväntat fort behöva lätta dig en hel del om tekniken och dess begränsningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar