Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt 5600HS(D) + mätare Sekonic L-308S

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hej. Ja nu är jag igång igen med djupa blixtfunderingar.

Jag vill ställa in blixten manuellt och kan då mäta upp rätt bländare med en separat mätare från Sekonic. Allt verkar frid och fröjd. Testblixt och "skarp" blixt ger samma utslag på mätaren, precis som väntat. Fungerar även vid trådlöst läge. (För att verifiera detta fick jag skymma den inbyggda blixten något annars registreras bara den klena utlösande blixten av mätaren).

Men vid HSS (high speed sync) skiljer det uppmätta mycket mellan testblixt och "skarp" blixt. Vet ej om Sekonic-mätaren hänger med vid HSS eller ifall det blir så mycket klenare resultat med HSS?

Någon som kör digitalt kanske vill vara bussig och göra ett litet test! ;)

Det enda jag tror mig veta är att blixten i HSS-läge får mindre effekt, eller nåt liknande. Tror att det hänger ihop med att den då pulserar ut ljuset i stället för att kräma på med en blixt.

Kanske nån annan kan utveckla det & verifiera om jag är ute & cyklar eller, har läst om detta för mycket länge sedan...

//Larsa

.Z. skrev:
Det enda jag tror mig veta är att blixten i HSS-läge får mindre effekt, eller nåt liknande. Tror att det hänger ihop med att den då pulserar ut ljuset i stället för att kräma på med en blixt.
Jo det skapas en våg av pulser.

Frågan är hur det fungerar tillsammans med blixtljusmätaren. Ställer man in en slutartid så skulle det kunna fungera men läs manualen först, det är ingen idé att gissa.

Slutarlamellerna blir belysta

Det är riktigt att HSS skickar ut en serie med pulser, det är fullt möjligt att uppfatta detta när bilden exponeras. Tiden det rör sig om är troligen ungefär lika lång som kortaste normala blixtsynktiden för kameran.

Det ser ut så härHSS flash

Men det är inte dessa korta pulser som är problemet. Med juste elektronik, så kan man föredel blixtens ljus effektivt över en massa korta pulser.

Problemet är att när dessa pulser belyser filmplanet så är det bara en mycket smal spalt som är öppen, ju kortare HSS tid ju smalare spalt. Det mesta av ljuset hamnar på slutaren, vi får en sorts verkningsgrad som är förhållandet mellan bredden på spalten och höjden på filmplanet.

Vi slösar alltså bort massor av ljus på slutarens lameller.

När vi kör normal blixtsynk då är HELA slutaren öppen och vi får inget spill. Svårare än så är det inte.

Eftersom KM har tagit bort data från sin hemsida
skriver jag in en liten tabell för 85 mm brännvidd på 5600HS(D):

HSS är inget nytt, tekniken med många små blixtpulser är däremot ny. Redan för 50 år sedan så hade bl.a Contax HSS, fast då med en låååång lystid för blixten, ca 20 ms istället för dagens 1 .. 0,025 ms.

Källkod:
Tid    Ledtal (85 mm) 
1/125    56   (synktid för D7D med A/S)
1/160    56   (synktid för D7D utan A/S)
1/250    22
1/500    16
1/1000   11
1/2000   8
1/4000   5,6

/Jörgen

Ungefär som jag läst mig till då. Bra länk med förklarande figur! Den får en att inse hur mycket lägre det effektiva ledtalet verkligen blir!

Det verkar med andra ord alldeles för vanskligt att mäta HSS-blixt med extern mätare. Jag vet ju inte om min mätare registrerar en av alla de små pulserna eller summan av alla. Och ännu mindre hur mycket av det som registreras på filmplanet.

(F.ö. går min Sekonic "bara" till 1/500s som snabbast).

Bra att få resonera lite. Blir det såpass ljust att HSS är aktuellt så tar jag en reflexskärm för upplättning istället.

Så länge jag håller mig på längre tider än synktiden med blixten blir det nog toppen med lös mätare. Jag skall nämligen ta bröllopsbilder och har märkt att automatik med TTL och ADI gör bort sig totalt vid inslag av stora vita klänningar..!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar