Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt 430 EX II -indikatorlampa

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinL84

Aktiv medlem
Jag har en fråga om min blixt 430 EX II (jag använder canon 60D)

indikatortorlampan på blixten lyser grön i 3 sek om bilden exponerats normalt.

Lyser bara
i TTL läge (när den sitter på kameran) vid normalexponering och överexponerad bild. (den borde inte lysa då å indikera att bilden är normalexponerad..för den är ju överexponerad??)

Lyser aldrig
när blixten är i Manuellt läge
eller
vid trådlös användning av blixten varken i TTL eller M läge där.
Även om bilden är normal exponerad

Ska det vara såhär? =)
 
Senast ändrad:
Om jag förstår manualen korrekt så innebär indikeringen att följande förutsättningar funnits:

1) Kamerahuset är inställd på Programautomatik eller Helautomatik.
2) E-TTL användes.
3) Blixtstyrkan räckte till.

Det som nämns i manualen är att om punkt 1 och 2 är uppfyllda men indikatorlampan ändå inte tänds i 3 sekunder så är objektet man fotograferar antagligen för långt borta och man bör då antingen gå närmare eller öka ISO-värdet på kamerahuset.

Jag misstänker att denna indikering är till för nybörjare eller personer som ej förstår histogram och då kan få hjälp att se om bilden blivit vad kamerahuset anser vara normalexponerad.
 
Den gröna lampan visar att blixten inte behövde gå över full effekt för att räcka till.

Detta förutsätter då mycket riktigt E-TTL. I manuellt läge är det ju du som bestämmer hur mycket den ska lysa.
Då E-TTL styrs av kameran krävs det också att blixten sitter på kameran. Det är en signal från kameran som talar om ifall styrkan räckte till eller ej.

Däremot spelar det ingen roll vilket dritfsätt du har på kameran. Om blixten räcker till för att belysa motivet har inte att göra med om du kör Tv eller Av eller vad du nu gör, bara vilken bländare det resulterar i.

Lampan fyller i ännu högre grad sin funktion när blixten sitter på en kamera för film. Där finns inget omedelbart histogram att ta till, och det var på filmtiden som den här funktionen kom först.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.