Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir nog en D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Åkesson

Aktiv medlem
Hej

Nu har jag nog bestämt mig att byta min D40 mot en D90.Det jag funderar över är autofocusmotorn som i D90 sitter i huset om jag fattat det rätt.Jag funderar på att endast köpa huset och köra med mitt gamla 18-55 från D40 och leta efter ett beggat Sigma 18-50/2.8 alt ett Tamron 28-75/2.8.
Dessa två modeller finns med och utan motor.
Vilken modell är att föredra?
Spelar det någon roll om man kör med motorn i objektivet eller den i huset?.
Vad kan en ett d40kit vara värt ?.Kameran är ett år gammal och i nyskick.Alla papper,lådor osv finns och är i mint skick.
Fredrik

Hej

Nu har jag nog bestämt mig att byta min D40 mot en D90.Det jag funderar över är autofocusmotorn som i D90 sitter i huset om jag fattat det rätt.Jag funderar på att endast köpa huset och köra med mitt gamla 18-55 från D40 och leta efter ett beggat Sigma 18-50/2.8 alt ett Tamron 28-75/2.8.
Dessa två modeller finns med och utan motor.
Vilken modell är att föredra?
Spelar det någon roll om man kör med motorn i objektivet eller den i huset?.
Vad kan en ett d40kit vara värt ?.Kameran är ett år gammal och i nyskick.Alla papper,lådor osv finns och är i mint skick.
Fredrik

Fokusmotorn i objektiven är i allmänhet snabbare än när man använder den i kameran. Små justeringar brukar inte vara så stor skillnad. Dessutom får du en tyst motor i objektivet. Gå till en affär och testa så får du uppleva skillnaden själv och kan fundera på om det är värt den extra kostnaden.

/FW

Det är väl en sanning med modifikation. Tamron har inte några ultraljudsmotorer och ger därför inte tyst AF. De är heller inte snabba på något vis. Vad gäller tamron så fokuserar objektiven både snabbare och säkrare med kamerans motor. Jag har efter att ha testat några objektiv med inbyggd motor från Tamron beslutat mig för att jag kommer inte att köpa något objektiv från dem med inbyggd motor förrän de får till en bättre lösning än den de har nu. Hittar man en begagnad variant av 17-50/2.8 utan inbyggd motor skulle jag säga att det är ett bra köp dock.

Vad gäller sigma så har ju deras 18-50/2.8 HSM-motor och är ju därför tyst(are). Jag har däremot inte jämfört den gamla versionen utan motor med den nya så hur de är jämfört med varandra vad gäller snabbhet osv vågar jag inte uttala mig om.

Det blev en D90.Snacka om skillnad mot D40´n.Speciellt på högre ISO.Just högre ISO tyckte jag var sisådär på D40.Det blev rätt mycket brus.Nu återstår bara att hitta en bra normalzoom¨.Hittils har jag bara kört med mitt Sigma 30/1.4.
Fredrik

Grattis. Jag bytte också till D90 för ca ett år sedan. Skiftade min D80 mot denna just pga brushanteringen på högre ISO. Nu går det lätt fota på 1600 ISO utan störande brus. Går säkert lite högre också, men 1600 tycker jag är mycket bra. mvh Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar