Annons

blir jag lurad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnurra

Aktiv medlem
Hej alla! Jag har nyligen beställt en Canon 20D ifrån digitalpear.de. Efter att ha fått orderbekräftelse och efter att jag betalat summan via en banköverföring så skickar dom ett mail och påstår att det blivit fel när jag beställt. Felet var att jag skulle betala svensk moms istället för tysk moms som jag gjort och att jag nu måste betala in ytterligare 92 Euro för att komma upp i den svenska momssatsen.

Jag har kollat runt lite och och såg att det skulle kunna vara så om företaget säljer över en viss summa till Sverige årligen. Men då måste dom också vara momsregistrerade i Sverige och därmed betala svensk moms för varor sålda till Sverige.
Jag ringde nyss till skatteverket för att kolla om de var momsregistrerade i Sverige men skatteverket kunde inte hitta något på deras företag (PearVillage Handels GmbH).

Jag mailade sedan tillbaka till digitalpear och bad om att få deras svenska momsregistreringsnummer och företagsnamn i Sverige för att kunna kolla upp det med skatteverket igen. Jag har inte fått något svar ännu men de ska bli oerhört intressant att se om dom är momsregistrerade i Sverige eller inte. Är dom inte det så har dom gjort ett STOOOOORT misstag!

Är det nån som har erfarenhet av digitalpear och vet om dom har rätt att ta svensk moms, eller tror ni dom försöker lura mig på pengar?
 
Senast ändrad:
Jag köpte mitt 17-40 4.0 L hos digitalpear, och betalade tysk moms (16%). Kan hända att de kommit upp i "momsgränsen" nu och måste momsregistrera sig i Sverige. Upplevde företaget som seriöst. Hade detta hänt mig (att jag skulle få betala svensk moms), hade jag avbeställt och valt en annan tysk leverantör.
 
Hej

Jag är inte helt säker på detta men tror att det är så det fungerar.

När du importerar en ny vara ifrån annat EU-land skall vår moms debiteras dig, den momsen registeras sedan i det här fallet i Tyskland.
Om du är ett företag i Sverige tas momsen upp och dras av så då spelar momssatsen egentligen ingen roll.
Jag har köpt en del nya grejer därifrån och fått både tysk och Svensk moms. Svensk moms har oftast debiterats ifrån väldigt stora företag medans mindre företag har använts sig av den Tyska.
Lägst moms i EU är det annars på Malta.

Calle
 
Jag har inget eget företag utan handlar som privatperson. Enligt skatteverket ska jag inte betala svensk moms utan tysk, om nu inte företaget har uppnått momsgränsen som du säger, och verkligen har en momsregistrering i Sverige.
 
Har fått svar nu! Hehe, alltid lika gött att ha rätt! :)

Tydligen blev dom lite skraja och skrev inte mer än detta när jag konfronterade dem med EU:s momsregelverk:


Hello, your are right. Sorry. Mit freundlichen Grüßen / Best regards / Avec nos
compliments

PearVillage Handels GmbH
Letzestr. 6 - D-79774 Albbruck
[email protected] - www.digitalpear.de
 
Skumt det där!

De borde också försöka förklara sig lite mer när de ändå erkänner sitt misstag. De förlorar ju kunder med att maila ett så kort och fattigt "sorrymail"!!

HuffÅhuff, hoppas att du känner dig nöjd och slipper de i fortsättningen.

Mvh Niclas,
 
Tittade lite närmare på deras mailsvar nu och hittade detta under kontaktinformationen:

--------------------------------------------
Kennen Sie schon unsere Fragen und Antworten (FAQ)?
http://www.digitalpear.de/cms.faq
We checked the matter. Until now we have not exceeded the amount. So we are still able to invoice you with 16 %. But please note that normally (when this free amount is exceeded) we have to invoice you with the Swedish VAT. This is necessary for all shipments to Sweden. If you have a Swedish VAT-identification number we can invoice without VAT.
The shipment will be made now by DPD.
We wish you a good reception.
--------------------------------------------

Jag såg inte detta förrän nu, men det ändrar ju inte så mycket enligt min mening. Jag frågade ju efter deras svenska momsregistreringsnummer men fick denna mycket vaga rundförklaring om att de i normala fall... osv... bla, bla, bla...

Man tycker ju att de borde ha koll på sånt här eftersom detta defenitivt inte var deras första leverans till Sverige. Det känns helt klart som om de försökte blåsa mig på pengar!

Här är mitt mail till dem som jag skrev igår:

-----------------------------------------------
For your information I have now talked to the swedish customs. They told me that if I buy a camera in Sweden I should pay swedish VAT, but when I buy in Germany or any other EU-country I should pay that countrys VAT. That is also what I have experienced in my earlier deals with items bought within the EU. There is an exception though, and that is if your company sell items for over a certain ammount of money to Sweden. Then your company needs to pay swedish VAT. But then you also have to be registered in Sweden with a swedish VAT-registration number. I have checked with the swedish IRS that your company, PearVillage Handels GmbH, is'nt registered to pay VAT in Sweden, and thus you can't demand that I shall pay swedish VAT for items bought in Germany.
If you are registered to pay VAT in Sweden I would like to see that VAT-registration number and the company name that is registered along with that, so I can check again with the IRS that it's ok. If you don't give me this information I will assume that you are trying to get something that you aren't entitled to have.

/Gustaf Bratt
------------------------------------------------
 
Vill göra ett lite inlägg här. Jag läste tråden igår och tyckte den var väldigt intressant. Kikar ofta efter produkter ifrån Tyskland och har märkt att priserna (momsen) börjat varierar fall man vill ha det levererat till Sverige. Ringde idag till Skatteverket och frågade om det finns några regler kring detta. Fick till svar att det finns något som hon kallade för "tröskelvärde" och det kan variera från land till land men hon gav mig ett värde på 35.800 Euro. Så regeln är att om ett företag exporterar för mer än 35.800 till ett land, t ex sverige, så måste de skaffa sig ett svenskt momskonto och betala den svenska momsen (25%) istället för den tyska (16%).
 
Jag vet inte hur ni gör, men jag vängtar tills fakturan kommer och sedan betalat jag beloppet. Om någon handlare sedan kommer på att Oops jag vill ha lite extra avgifter, då blir det inget för min del.
En faktura skall inkludera alla avgifter, vid betalning så bekräftar man köpekontraktet, om något därefter ändras så är det inte mitt problem, utan handlarens.
 
Gnurra skrev:
Behöver man inte ha eget företag för att kunna handla på faktura?
Näe, det är upp till säljaren.
Ofta är det säkrare att sälja till en privatperson eftersom en sådan blir mkt mer drabbad av att inte betala än ett företag.
 
En faktura kan också skickas före leverans, det var en sådan som jag syftade på.

Vad jag menanar att när detaljisten har skickat över en bekräftelse på min order och talar om hur mycket det kommer att kosta mig. En ändring skall vara väldigt välmotiverat att ändra det beloppet, annars så häver jag köpet och går till någon annan.
 
Ja hade inte digitalpear ändrat sig här hade jag också hävt köpet. Problemet i det fallet hade varit att de redan hade mina pengar...
Att handla mot faktura avhjälper ju detta helt klart.
Men digitalpear skriver att det bara är möjligt för större företag. Privatkunder faktureras inte generellt säger dom.

Är det inte ganska vanligt att detta gäller andra företag också när man handlar på internet, att privatkunder inte faktureras, utan att det antingen är kortbetalning, banköverföring eller COD-paket som gäller...?
COD(Cash On Delivery) tycker jag är ett bra alternativ, men det fans inte här heller tyvärr.
 
Efter att ha blivit bränd så betalat jag aldrig i förväg utan faktura eller annan handling som knyter upp avtalet mellan mig i handlare.
Om det inte går att ordna så vänder jag mig någon annanstans, de där sista hundralapparna som man spar genom den billigaste butiken kan bli kanska dyra innan allt är klart.
 
Gnurra skrev:
...att privatkunder inte faktureras...
Jag ser det som att faktura innebär att man betalar efter leverans - kanske jag har fel?

Orderbekräftelse eller förfaktura innebär ju en annan sak, vilken man kan åberopa vad gäller kostnaden.
En sådan får man ofta när man beställer på webben.
 
Fakturadatum i dess rätta bemärkelse har inget med leveransdatum att göra. Det är en betalningshänvisning som är kopplad till en affär.
Oftast så kommer fakturan i samband med leverans, men i special fall så kan en faktura komma innan produktion av varan ens startat, pga dyra råvaror t.ex.
 
Inom Sverige är det iofs ganska vanligt med faktura till privatpersoner när jag tänker efter, men om man ska handla från ett annat land så har i alla fall jag den erfarenheten att det oftast är kortbetalning som gäller om inte alternativet med COD finns.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.