Annons

Blindtest

Produkter
(logga in för att koppla)

aanders

Aktiv medlem
Jag har kommit på en rolig liten lek, eller ett blindtest snarare. Men om folk gillar den och vill genomföra idén så kommer den att kräva lite engagemang från administrationens sida.

Nåväl.

Liksom allt annat så har folk omedvetet mycket svårt för att vara opartiska i sina bedömningar då det gäller bilder. Hur kommer det sig exempelvis att Ernst Billgren blev überhyllad för hans foto på en "Herr Går Man" skylt som såldes för tiotusentals kronor, om jag inte missminner mig.

Därför föreslår jag att det ska skapas ett blindtest.
5 noggrant utvalda fotografer väljs ut av kunniga personer. Från professionell fotograf till nybörjare och 3 steg där emellan (personerna bör ha tillgång till en någorlunda fulltalig uppsättning av objektivet, alltså åtminstone något annat än kitobjektivet).
Dessa 5 personer får sedan knäppa ett gäng bilder, typ 4 stycken och dessa bilder läggs sedan upp på fotosidan.se med total anonymitet. Alltså att bilderna läggs upp utan namn på vem som har tagit dem.

Folk får sedan rangordna dessa bilder med avseende på ökande kunskap inom fotografi.

Bilderna ska vara omanipulerade. Ingen som helst redigering i photoshop eller liknande bildredigeringsprogram.

Med reservation för vissa ändringar, vad sägs? Finns det något intresse?

Varför "personerna bör ha tillgång till en någorlunda fulltalig uppsättning av objektivet, alltså åtminstone något annat än kitobjektivet"?

Sen kan jag passa på att kidnappa tråden direkt för att ifrågasätta om det verkligen finns några sätt att göra objektiva kvalitativa värderingar på foto. Foto är ett foto, per definition. Idén är kul och kommer antagligen att bara bevisa min tes.

Skulle vara kul att se resultatet på en sån här "tävling".
Sen håller jag inte med dig gorse. Ett fotos värde står i direkt relation till fotgrafens namnkunnighet.
T.ex ett foto av en get taget av Mattias Klum kommer alltid att vara mer värt än ett foto av en gepard taget av medelsvensson.

/ E

OT,

Kan tipsa om TV-programet Musikministeriet ikväll. Där ska Linda Lampenius, Janne Schaffer och Kerstin Dellert i ett blindtest avgöra ifall de kan höra skillnad på en skolfiol och en Stradivarius för 10 mille!

T.ex ett foto av en get taget av Mattias Klum kommer alltid att vara mer värt än ett foto av en gepard taget av medelsvensson.
Vem har bestämt det? Mer värt pengar om Klums foto vore tillsalu på tradera kan jag gå med på men inte objektivt kvalitativt, aldrig nånsin. Hur mäter man det?

Det här skall bli attans intressant. Undrar om jag skulle våga ställa upp på att få mina bilder blindtestade om jag vore lika känd som Klum? Tänk om jag skulle komma sist?

Edit: Jag ändrade mig föresten. Naturligtvis har Thunderbird rätt. Hehe. Vilket ytterligare stöder min tes...

Vem har bestämt det? Mer värt pengar om Klums foto vore tillsalu på tradera kan jag gå med på men inte objektivt kvalitativt, aldrig nånsin. Hur mäter man det?

Det här skall bli attans intressant. Undrar om jag skulle våga ställa upp på att få mina bilder blindtestade om jag vore lika känd som Klum? Tänk om jag skulle komma sist?

Edit: Jag ändrade mig föresten. Naturligtvis har Thunderbird rätt. Hehe. Vilket ytterligare stöder min tes...

Ingen har bestämt det. Det bara är så, så länge man vet om vem som tagit fotot.

Nä föresten, jag ändrar mig åxå. gorse har rätt. :)

/ E

Bilderna ska vara omanipulerade. Ingen som helst redigering i photoshop eller liknande bildredigeringsprogram.

Den där hänger jag inte med på, i och med att skickligheten i bildredigering också är något som väger mycket tungt när man jämför proffs och amatör.
En obehandlad råfil är ju just det... obehandlad. Eller ska man fota JPG?

Idén håller vatten, sen kan man dividera och enas om spelreglerna allt eftersom. Om man inte får redigera, kanske man inte heller får byta objektiv? Om man skall vara rättvis i så fall, kanske alla får kvittera ut likadana kameror, tex en gammal polariod eller diafilmskamera?

Min kvittar det lika, huvudsaken är att man är överens om reglerna. Jag kan möjligen tycka det är lite synd om dyrast kamera vinner tävlingen. Och jag misstänker att proffsen har en smula dyrare kamera än i alla fall jag har.

Skulle vara kul att se resultatet på en sån här "tävling".
Sen håller jag inte med dig gorse. Ett fotos värde står i direkt relation till fotgrafens namnkunnighet.

/ E

Men i praktiken är det väl oftast så att det faktiskt är Klum som tar bilden av geparden och Svensson som tar getbilden? :)

Men som sagt. Jag skrev "med reservation för förändringar" eller nåt i den stilen. Berätta vilka regler ni vill ha. Ska det vara så pass hårt att endast en typ av kamera och objektiv?

Jag tycker det är en bild av en fotograf som skall tävla. Sen får den väl tillverkas bäst den vill, enligt gängse metoder. På nått vis skall det väl vara en kamera inblandad, dvs nån form av låda med hål i ena ändan och något ljuskänsligt inuti.

Om redigering kanske man skulle kunna tillåta fri redigering, men inte montage och sammansatta bilder, och inte heller renderingar. Då är det väl rätt fritt att göra alla justingar man vill, men inte göra en groda med hud som ett hallon, eller flygplanssikten med flygande drakar i målet, och multiplicerade textur-bilder. En bild in, en bild ut.

Då går också HDR, panorama, uttag av flera exponeringar från en rå-fil bort, tycker jag.

Mycket rolig idé. Jag tror dock att den kräver en del engagemang och resurser för att genomföras. Kanske ett projekt som vinner på ett samarbete med någon fototidning eller som exjobb på ett universitet?

En tanke:
Om man bortser från den viktiga anonymitetsaspekten sker väl detta varje dag här på fotosidan? Jag antar att det skulle vara rätt enkelt att göra ett forum för kritik på "anonyma" bilder.

Idén är bra, formen behöver finslipas.

Men ingenting säjer ju att getbilden skulle vara sämre för det.

Det beror på vad man menar med "bra". För dom flesta så är det nog mer intressant och därför "bra" med ett mer spännande innehåll, och bilder på saker som man inte sett så många gånger. Dom mer etablerade fotograferna tycker jag har en tendens att leverera bra innehåll på ett annat sätt än vi amatörer, kanske bara för att dom har läggningen och möjligheten att resa till mer exotiska platser och kan lägga tid på att genomföra en idé. Klum åker till djungeln och simmar i floder för att fota Anakondor, jag åker till Skansen och fotar en get i motljus så att säga. Det finns många här som kan göra en tekniskt lika bra bild, men vad hjälper det om innehållet inte är lika kul?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar