Annons

BLF:s prislista?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Hej!

Först ska jag säga att jag beställt listan men ej fått den ännu.

Jag har fått ett fotouppdrag och har ingen aning om vad jag ska ta betalt.
Det skulle vara jättebra att veta vad listan säger för att ha något att gå efter.

Uppdraget består i att plåta en PR-bild på en musikduo. Bilden ska skickas med deras demotape till olika skivbolag.
En bild ska levereras i 20 kopior antingen 10 x 15 eller 15 x 20.

Någon som har listan och har lust att kolla vad man kan ta betalt?
Jag ska snart tala med producenten och måste ju kunna säga ett pris...

Tacksam för hjälp!

Jesper

Även Ni som inte har listan men som kan sånt här med priser är naturligtvis välkomna att skriva in tips... :)
Jesper

Jesper K skrev:
Hej!

Först ska jag säga att jag beställt listan men ej fått den ännu.

Jag har fått ett fotouppdrag och har ingen aning om vad jag ska ta betalt.
Det skulle vara jättebra att veta vad listan säger för att ha något att gå efter.

Uppdraget består i att plåta en PR-bild på en musikduo. Bilden ska skickas med deras demotape till olika skivbolag.
En bild ska levereras i 20 kopior antingen 10 x 15 eller 15 x 20.

Någon som har listan och har lust att kolla vad man kan ta betalt?
Jag ska snart tala med producenten och måste ju kunna säga ett pris...
Tacksam för hjälp!

Jesper

Mitt förslag
800:- per timme, sv-v film inkl framkallning 150:-
samt 80:- för första kopian följande 25:- st. Alla priser ex moms.
ilkka

Tack så mycket Ilkka!

Jag fotar digitalt så filmkostnad har jag inte.
Jag tänkte beställa kopiorna från Proprint.

Jesper

Jesper K skrev:
Tack så mycket Ilkka!

Jag fotar digitalt så filmkostnad har jag inte.
Jag tänkte beställa kopiorna från Proprint.

Jesper

OCH!
Det är väl helt klart att du tar betalt för "digital" film istället, har plåtat digitalt själv i ett antal år men tar ändå ut för den digitala hanteringen, typ 150:- eller så
O du, tänk på de sociala avgifterna!

Ilkka

Prislappen avstår jag ifrån att kommentera närmare eftersom att jag vet så lite om omständigheterna. Prislappen för den här typen av bilder kan nämligen variera oehört mycket beroende på en rad faktorer, bland annat ofrånkomligen köparens betalningsförmåga, däri storleken på bandet (och då menar jag inte i första hand antalet medlemmar), omfattningen på utskicket och rättigheterna till bilden etc.

Just vad gäller den sista punkten vill jag däremot göra dig uppmärksam på att det just när det gäller promotionbilder är synnerligen betydelsefullt att det på ett eller annat sätt, på eller i anslutning till varje enskild bild, framgår vilka rättigheter som gäller. Vilka dessa rättigheter är och hur dessa ska presenteras får du förmodligen diskutera med din uppdragsgivare. Rent allmänt så är det dock ganska vanligt att promotionbilder som helt eller delvis riktar sig mot pressen får användas fritt men att fotografens namn alltid måste anges. Detta kan naturligtvis även påverka priset i viss mån men det viktiga som jag vill poängtera är att dessa rättigheter helst bör framgå på varje bild. Det är exempelvis vanligt att man gör bilder med vit kant och att det i kanten framgår, dels vad det är för artist/band, men också vem som har tagit bilden och vilka rättigheter som gäller. Kort och koncist. Bildens baksida kan vara ett överkomligt alternativ men att informationen endast framgår på någon form av bilaga är inte att rekommendera.

Oavsett den aktuella upplåtelsen att fritt använda bilderna så är min rekommendation att aldrig släppa ifrån dig bilder med mer än att fotografens namn framgår.

Ilkka:
Japp, jag tänkte ta en "efterbehandlingskostnad".
Angående sociala avgifter...
Hur gör man med det? Jag har ingen F-skattsedel.
Mycket att tänka på...

Johan:
Stort tack för tips och synpunkter!
Jag tänkte stämpla varje bild med copyright-stämpel på baksidan.

Jesper

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar