Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blekning och toning

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att bleka vissa partier av ett fotografie (jag har inte kopierat den på fiberpapper ännu) och undrar nu vilket blekmedel man ska använda och vart det finns att få tag på.

Måste man bleka hela fotot om man ska selentona det?
Vilken effekt får selentoning på högdagrar respektive lågdagrar, måste man kopiera ljusare eller mörkare mot vad man vill ha det efter toningen.

Undrar även vilket märke på selentonaren ni använder.

mvh. marcus

Man behöver inte bleka alls före selentoning.

Selentoning gör bilderna lite mörkare än annars, så man kan kopiera dem en liten, liten aning ljusare. Kontrasten ökar något, och de vita partierna ser ännu vitare ut.

Jag använder Kodak Rapid Selenium Toner.

Resultatet blir olika med olika papper. Allt från äckligt mjölkchokladbrun till en begaglig violett nyans. Rena bromidpapper ger dock sällan någon tonförändring.

Emaks och FinePrint går utmärkt att tona, liksom Agfa Multicontrast. Har inte testat på Ilfords papper än.

Tack för svaret.
Det är dock så att jag är tvungen att bleka en bit av fotot eftersom jag inte klarar av det med pjatning. Vilket blekmedel ska jag då ha. Och ska man skölja innan man bleker?

Varför kan du inte pjatta? Om det beror på att du inte hinner när du förstorar, så kan du ju blända ned mer och på så vis öka exponeringstiden.

Att jag inte kan pjatta beror på att jag vill ha lite difusa sträck och tonskiftningar i en himmel runt ett kors (det är lite svårt att förklara hur jag menar) och denna effekt har jag trots åtskilliga försök inte lyckats att skapa med hjälp av pjattning och tänkte därför att blekmedel på en bommulstuss var min sista utväg.

Hejdu!

Jag har använt bleklösningen från Kodaks Sepiatoner på det sätt du har tänkt.

Blekte delar av bilden, fixerade och sköljde sedan för att sedan selentona den. Om du inte fixerar efter bleket skulle jag tro att det "blekta silvret" (Silvercyanoferrat?) blir silverselenid när du selentonar.

/Anders

Läste precis här på forumet att Ilfords Multigrade FB papper var resistenta mot blekning. Det låter ju inget vidare eftersom jag just har köpt en kartong med det pappret.
Är det någon som vet om detta stämmer??

Om du ska in och bleka med Kaliumferricyanid (Blodlutsalt) så är det inget du bara går in och gör utan en massa övning eller har ett större antal kopior att misslyckas med. Ferrin kan fräta bort allting på en sekund vid minsta lilla felblandning. Du arbetar vid rinnande vatten och måste hela tiden gå in och fixera då Ferrin bleker så länge som processen inte bryts med fix.
Dessutom är bomull rent förkastligt att använda både i tuss och tops. Använder själv två olika penslar och en skumgummidutt indränkt med konc fix. Bättre är att du själv tillverkar en speciell (pjatt)mask just för att få effekten du vill ha.

Senast ändrad:
Hej Marcus (och alla andra)

Kodaks sepiatonare är en tvåbadstonare där man först bleker bilden med en kaliumferricyanidlösning (Blodlutsalt). I nästa steg sepiatonas bilden med en natriumsulfidlösning som luktas skunk (ruttna ägg). Om endast den första lösningen blandas till och används kan man lösa ut utfällt silver och sedan "fixa bort det" med fix. Därefter kan man selentona för att få mer tryck i de partier man inte har blekt bort.

Jag har både blekt och tonat Ilford MultigredeIV papper, men det är sant att de inte tar sepiatoning speciellt lätt. Selentoning ger i mitt tycke inte heller någon jätte effekt, men lite met tryck i svärtan tycker jag mig få.

Ett exempel på en bild blekt och fixad och selentonad finns här:

Stendalen . OBS bilden är tagen med Sv-v IR film, därför ser den kanske ovanligt ljus ut där grönskan i mitten finns. Detta är avsiktligt! Bilden var i mitt tycke för grådaskig, så eftersom blekbadet påverkar högdagrerna först och en selentoning ger kraftigare svärta i de svartaste partierna blektes hela bilden en stund i extrautspätt blekbad och fixerades, sköljdes och selentonades.

/Anders

Tack för alla svaren!

Nu är det bara en "lokal" blekningen jag är ute efter och inte någon toning, och tycker därför att det verkar onödigt att köpa sepiatonare om jag bara tänker använda blekbadet som följer med.

Jag har för mig att jag har hört någon som blekte sina foton i "Farmers försvagare", men när jag tittade på scandinavian photo så stod det:

- Försvagare för borttagande av slöja tex vid framkallning av svart-vita dias.

Någon som vet om man kan använda den för att bleka vissa delar av sin kopia?

Tacksamm för snabba svar

Farmers försvagare är standardförsvagaren för både lokal och global försvagning.

Vid lokal försvagning är det viktigt att arbeta på en våt kopia. Applicera försvagaren med t ex en bomullstopp och spola av med vatten, upprepa flera gånger om det behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar