Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blekning, ammoniumtiocyanat

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
I förra nummret av FOTO handlade en artickel om blekning av kopior på olika sätt.

Jag skulle vilja testa detta och valde ett recept med bra hållbarhet.

Blekmedel 2 i FOTO
kaliumferricyanide 60g
kaliumdisulfit 4g
kaliumbromide 30g
och

ammoniumtiocyanat eller som det också kallas
ammoniumrodamid 330g

Jag har hittat ett företag WVR som säljer alla kemikalierna men de säljer inte till privatpersoner.

Jag får inte tag i ammoniumtiocyanat.

Kan någon hjälpa mig?

http://www.photoformulary.com säljer Ammonium Thiocyanate. $16.95 för 1lb (ca 450g).

Du kan antingen betala med VISA, eller möjligen skicka betalningen kontant med rek. brev.

Ett annat alternativ är att leta upp en återförsäljare för VWR. Kanske ett apotek kan ställa upp, eller en vänlig fotohandlare? Jag har handlat från VWR genom min fotohandlare när jag köpte en större mängd kemikalier. Kolla då upp priserna med VWR för de kemikalier du vill ha, och renheten behöver inte vara den allra bästa. För det mesta räcker teknisk kvalitet.

Senast ändrad:
Tack så mycket för ideérna Patric

Nej Apoteket vill inte.

WVR ville inte skicka ett vänligt mail till ngn av deras kunder i min närhet som använder ammoniumtiocyanat om att jag finns.

Hmmm 1 kg från USA, det låter som en dyr frakt. Jag skall kolla upp alternativet.

Oh ja!

Teknisk
Purum
Purissimum
Pro analysi
Spektroskopisk kval

och säkert fler än så. Ibland ser man Photo Grade eller liknande, det brukar nog motsvara Teknisk eller Purum.

Priserna skiljer avsevärt, liksom förpackningsstorlekarna.

Erik Schalin skrev:
Hmmm 1 kg från USA, det låter som en dyr frakt. Jag skall kolla upp alternativet.

VWR hade ändå tagit en avgift på 100 kr för en order under 1000kr, så det är lika bra att beställa från USA. Då kan du passa på att köpa annat också. Förutom råkemikalier så säljer de fina framkallare m.m.

Silverprint:

Mycket bra sida

Men i detta fallet blir USA billigare.

Tack

Jag har en kontakt som har ideér om ersättningsämne, vi får väl se vad det ger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar