Annons

Bleka bilder på datorn samt nätet, färgstarka i PS, LR osv

Produkter
(logga in för att koppla)

argydja

Medlem
Jag undrar om ni har något tips för att få bilderna i Lightroom och Photoshop /Camera Raw när man redigerar dem att bli så lika som möjligt.
När jag redigerar mina bilder i Photoshop /Camera Raw eller Lightroom så ser de så färgstarka ut. När jag väl sparat dem och vill titta på dem antingen i tex utforskaren i datorn eller på nätet om jag tex lägger upp dem på min blogg eller om jag kollar bloggen från mobilen så ser dem inte lika färgstarka ut som de gör i PS/Camera Raw / LR..

Jag förstår att olika skärmar visar olika färger på bilder och att jag bör kalibrera min skärm. (Någon som vet om man lämna datorn till någon som kalibrerar den åt en?)

I PS kan jag välja Visa > Korrekturinställningar > Bildskärms RGB och då kan jag direkt se i PS hur bilden kommer att se ut i tex utforskaren på datorn eller på bloggen på nätet. (Måste dock även bocka i Korrekturfärger under Visa för att detta ska fungera). Väljer jag Visa > Internetstandard RGB (sRGB) så ser bilden inte likadan ut som om jag väljer Bildskärms RGB + Korrekturfärger. Någon som vet om det finns någon liknande inställning i ACR och LR? Det är sjukt irriterande att jag är nöjd med bilden när jag redigerat den och sedan när jag väl publicerar den eller vill titta på den i utforskaren så ser den inte alls ut så som i Något Adobe program.

Jag har varit inne på alla inställningar jag hittat och ställt in sRGB, men bilderna ser iallall inte lika färgstarka ut som i PS eller LR.

Hade ovanstående inställning funnits i ACR och Lightroom (dvs den jag ställer in själv under Visa Korrekturinställningar > Bildskärms RGB and so on) så hade jag inte haft något problem, då hade jag ju på en gång sett i det Adobeprogram jag är i hur bilder när den väl är sparad kommer att se ut på datorn samt nätet.
 
Bleka färger

Lightroom/ACR arbetar internt med ProPhotoRGB som är en mycket större färgrymd än AdobeRGB eller sRGB som används för bildskärmspresentation mest men även för enklare skrivare och tryck osv. sRGB kan inte visa lika mättade färger som ProPhotoRGB.


Behöver du se hur din bild kommer att se ut i Lightroom som sRGB kan du slå på "korrektur på skärm" from Lightroom 4 och sedan välja sRGB som profil för att se.

I ACR går du in under "Alternativ för arbetsföde" blå länken längs ner, där kan du välja vilken profil du vill se.

Men du har rätt i att förs och främst ta kontroll över din skärm och kalibrera den så du vet att det du ser är rätt. Enklast att köpa en kalibrator för skärm om färg är viktigt för dig!
 
Stort tack för ditt svar!

Behöver du se hur din bild kommer att se ut i Lightroom som sRGB kan du slå på "korrektur på skärm" from Lightroom 4 och sedan välja sRGB som profil för att se.

När jag gör detta ser jag ändå inte skillnad..


I ACR går du in under "Alternativ för arbetsföde" blå länken längs ner, där kan du välja vilken profil du vill se.

Detta hade jag ändrat sedan innan i ACR, men samma problem kvarstår, dvs bilden ser färgstark ut i ACR, trots att jag ändrat till sRGB (IEC6 1966-2.1; 8bitars;4000-6000 (24,0 MP); 300ppi) och sedan i datorn, på nätet osv så ser den blaskig ut. Har du något annat förslag på vad jag kan göra?

Däremot när jag tag korrekturfärger i PS så ser jag skillnad direkt. Där är ju däremot Korrekturinställninar inställt på Bildskärms-RGB och inte Internetstandard RGB (sRGB), för när jag tar Internetstandard RGB (sRGB) så ser jag ingen skillnad alls, det är alltså först när jag valt Bildskärms-RGB och sedan bockar i Korrekturinställningar som jag ser skillnad. Nåt tips på vad jag ytterligare kan göra i ACR och LR, eftersom det inte blev någon skillnad då jag gjorde som du tipsade om ovan.
 
Senast ändrad:
Stort tack för ditt svar!

Behöver du se hur din bild kommer att se ut i Lightroom som sRGB kan du slå på "korrektur på skärm" from Lightroom 4 och sedan välja sRGB som profil för att se.

Hur gör jag detta, dvs vart hittar jag "korrektur på skärm"?


I ACR går du in under "Alternativ för arbetsföde" blå länken längs ner, där kan du välja vilken profil du vill se.

Detta hade jag ändrat sedan innan i ACR, men samma problem kvarstår, dvs bilden ser färgstark ut i ACR, trots att jag ändrat till sRGB (IEC6 1966-2.1; 8bitars;4000-6000 (24,0 MP); 300ppi) och sedan i datorn, på nätet osv så ser den blaskig ut. Har du något annat förslag på vad jag kan göra?

I Lightroom går du in under "Framkalla" och under bilden kan du klicka i "korrektur på skärm" När du gör det får du möjlighet att välja profil under histogrammet i den modulen.

När du sparar ned bilden för skärm så använd alltid sRGB. Problemet är att det bara finns två browsers som har färghantering och det är Safari och Firefox som jag vet och det är bara Safari som har det påslaget. Alla övriga webbläsare har ingen färghantering därför bör man använda sRGB som troligvis är närmast. Likaså så har Adobe programmen färghantering men inte windows eller Mac OS de använder inte ngn skärmprofil och kan inte visa "rätt färger" som tex Lightroom. Men för att vara säker tycker jag att du börjar med att skaffa en kalibrator eller lånar en så du kan kalibrera din skärm mot din dator så du ser "rätt" i Bridge, Photoshop och Lightroom. Hur det ser ut på andra skärmar eller browser är svårt att styra men då har du gjort så mycket du kunnat!
 
Det blir ingen skillnad trots att jag testar de du tipsar om.
Det funkar hur bra som helst i PS. När jag tag korrekturfärger i PS så ser jag skillnad direkt. Där är ju däremot Korrekturinställninar inställt på Bildskärms-RGB och inte Internetstandard RGB (sRGB), för när jag tar Internetstandard RGB (sRGB) så ser jag ingen skillnad alls, det är alltså först när jag valt Bildskärms-RGB och sedan bockar i Korrekturinställningar som jag ser skillnad. Nåt tips på vad jag ytterligare kan göra i ACR och LR, eftersom det inte blev någon skillnad då jag gjorde som du tipsade om ovan.

Jag sparar alltid bilderna i sRGB :)

Ja, jag får köpa mig en så att jag kan kalibrera datorn helt enkelt, men till dess hade det varit toppen om jag kunde se bilderna LR och ACR så som jag kan i PS :)
 
Photoshop och Lightroom är färghanterade program och din färghantering verkar uppåt väggarna fel. Vad du gör när du väljer monitor RGB i Photoshop är att stänga av Photoshops färghantering och därför tycker du det ser bra ut. Men det du ser, ser du bara på din skärm. På min och andras skärmar kommer din bild att se helt annorlunda ut. Du måste kalibrera din bildskärm om du ska hålla på med bildredigering, annars har du ingen aning om vad du gör.
 
Jag undrar om ni har något tips för att få bilderna i Lightroom och Photoshop /Camera Raw när man redigerar dem att bli så lika som möjligt.
När jag redigerar mina bilder i Photoshop /Camera Raw eller Lightroom så ser de så färgstarka ut. När jag väl sparat dem och vill titta på dem antingen i tex utforskaren i datorn eller på nätet om jag tex lägger upp dem på min blogg eller om jag kollar bloggen från mobilen så ser dem inte lika färgstarka ut som de gör i PS/Camera Raw / LR..

Jag förstår att olika skärmar visar olika färger på bilder och att jag bör kalibrera min skärm. (Någon som vet om man lämna datorn till någon som kalibrerar den åt en?)

I PS kan jag välja Visa > Korrekturinställningar > Bildskärms RGB och då kan jag direkt se i PS hur bilden kommer att se ut i tex utforskaren på datorn eller på bloggen på nätet. (Måste dock även bocka i Korrekturfärger under Visa för att detta ska fungera). Väljer jag Visa > Internetstandard RGB (sRGB) så ser bilden inte likadan ut som om jag väljer Bildskärms RGB + Korrekturfärger. Någon som vet om det finns någon liknande inställning i ACR och LR? Det är sjukt irriterande att jag är nöjd med bilden när jag redigerat den och sedan när jag väl publicerar den eller vill titta på den i utforskaren så ser den inte alls ut så som i Något Adobe program.

Jag har varit inne på alla inställningar jag hittat och ställt in sRGB, men bilderna ser iallall inte lika färgstarka ut som i PS eller LR.

Hade ovanstående inställning funnits i ACR och Lightroom (dvs den jag ställer in själv under Visa Korrekturinställningar > Bildskärms RGB and so on) så hade jag inte haft något problem, då hade jag ju på en gång sett i det Adobeprogram jag är i hur bilder när den väl är sparad kommer att se ut på datorn samt nätet.

Sparar du bilderna som sRGB efter att du redigerat dem?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.