Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blazzeo studioset vs Elinchrom

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska köpa ett studioblixt-paket, min tanke var att köpa Elinchrom :
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20805

Men så hittade jag ett paket på ebay:
http://alturl.com/ujajp

Är det någon som har erfarenhet av Blazzeo???

Eller vad har ni för tankar om paketet från ebay, primässigt kontra kvalite ???

Du får nog vad du betalar för!

Jag har bara jobbat i studio sedan -80 men har aldrig hört talas om dessa.
Hur snabbt laddar de?
Lägsta effekt?
Reservdelar?
TBH??

Ska du börja plåta i studio räcker 200-300 WS.
Köper du 750 WS som kanske dessutom laddar långsamt så är det inge kul :-(
Om du däremot köper en bra blixt som laddar snabbt, 0,2-0,3 s och dessutom går att köra på låg effekt, ca 10-30WS kommer du att bli betydligt gladare.
Du slipper få svarta rutor och du slipper köra på bländare 16-22.

Hälsn.

/Janne
 
Blixtarna ligger på 250w st. De skrever 750w bara för att man får 3 st.

Hittade lite mer information om blixtarna här:
http://www.linkdelight.com/D4AA-Blazzeo-Swift-250W-Studio-Flash-Light-Lamphead-220V.html

Visst man får vad man betalar för, men just i detta fall så är pris-skillnaden ganska påtaglig.

Output Control: Stepless 1/8 - full dvs de går bara att reglera över tre f steg :-(
Klart kreativt begränsande!!
Elinchroms olika modeller kan du ex reglera , beroende på modell, mellan 5-7 steg.

Vad jag kan se liknar de en blixt som även säljs under namnet Dörr, inge rolig pryl.
Att bygga in blixtröret som de gjort gynnar ju inte spridningen av ljuset.....

/Janne
 
Visst man får vad man betalar för, men just i detta fall så är pris-skillnaden ganska påtaglig.
KK, Köp Känt...! Då kan du bygga ut systemet, få bra service och har aggregat som troligtvis håller längre, har högre kvalitet plus ett schyst andrahandsvärde när du tröttnar eller vill byta upp dig till ännu finare aggregat.

Så enkelt är det och blir ofta billigare i längden än att köpa halvfabrikat.
 
Har haft Elinblixtar sen 2006 och har inte haft ett enda problem.
Laddar görsnabbt och går att ställa i många lägen.
Gediget byggda och tillbehören är många.

Värt att lägga några extra kulor.
Ljussättning är grymt kul och man blir bara mer o mer biten.
 
Jag har alltid kört Profoto men köpte ett Elin-paket att ha när jag inte är beroende av batteri och jag är riktigt impad av kvalitén faktiskt. Så tror du i långa loppet faktiskt tjänar på att köpa Elin-kitet. :)
 
En stor fördel att köpa Elinchrom är kvaliten samt det stora utbudet på tillbehör.
Skulle tex blixtröret eller något annat på elin blixt gå sönder finns det reservdelar att tillgå.
Visst kostar elinchrom betydligt mera än många lågprisblixtar.

Jag själv ha Visico blixtar dessa fungerar mycket bra, laddar snabbt, hög noggrannhet och gott om tillbehör, Bowens bajonet.

Nackdelen med många billiga bilxtar är det låga precision i laddning, kan skilja relativt mycket i effekt mellan varje urladdning vilket resulterar i olika ljusa bilder.

Men som alltid måste det övervägas hur mycket blixtarna kommer användas, ska bara några bilder någon gång tas klarar du dig säkerligen på några billigare och enklare modeller.
Du blir säkerligen nöjd med billiga blixtar tills du testat något finare märke.

Jag håller med tidigare talar ang begränsningen på effekt justering, 3-steg är på tok för lite. du kommer snabbt märka att du skulle vilja ha runt 5 steg eller mera.


Slutsumman av det hela, man får vad man betalar för.
 
Nackdelen med många billiga bilxtar är det låga precision i laddning, kan skilja relativt mycket i effekt mellan varje urladdning vilket resulterar i olika ljusa bilder.

Jag har billiga blixtar, och DETTA är det jag verkligen retar mig på. Så jag ska definitivt byta mina billiga blixtar mot något vettigt.
Att man inte kan reglera effekten på dom i så stora steg retar mig inte lika mycket, men detta är ett reellt problem.
 
Ja, ni verkar ju vara överens om vad som gäller.

Då är min fråga:
D-Lite 2 it -To Go Set eller D-Lite 4 it -To Go Set???

Jag har ju ingen riktig studio, utan ska vara i mitt vardagsrum och hemma hos folk.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.