Annons

Blank i pannan

Produkter
(logga in för att koppla)

extacn

Aktiv medlem
Jag skulle vilja utjämna det cirkelformade området för att få bort blixtblänket.

Har provat Damm & Repor samt olika varianter av oskärpa men tycker inte att det blir som jag önskar.

Förslag på PS-lösning för att få området att likna kringliggande hud?
 

Bilagor

  • blank.jpg
    blank.jpg
    34.8 KB · Visningar: 1,407
jag brukar använda plåsterverktyget och hämta från sidan av pannan.
när jag täckt hela blänket tycker jag oftast att det ser alldeles för pudrigt ut och lite väl onaturligt.
då målar jag tillbaka till ursprungsblänket med händelsepenseln på cirkus 50% opacitet för att få tillbaks hälften.
det brukar tona ner utan att se onaturligt ut.

här är den totala övermålningen med plåsterverktyget:
 

Bilagor

  • blankis.jpg
    blankis.jpg
    9.8 KB · Visningar: 1,403
och här har jag målat tillbaka hälften (50% opaciet) för lite mer naturligt intryck:
 

Bilagor

  • blankis2.jpg
    blankis2.jpg
    10.5 KB · Visningar: 1,411
Ahhh, jätteschysst!

Har provat och märker dock att jag inte är så säker på hand ... kan man markera blänket med lassot och klona hud och fylla hela markeringen i ett moment?

Respektiva tunna ut den senare i ett moment?

(ja, jag vet, jag borde gå grundkursen ...)
 
det finns ett alternativ till plåsterverktyget. tryck länge på plåsterverktyget så kommer det upp. ser ut ungefär som en påsydd lapp och är ett markeringsverktyg.
du markerar det område du vill fixa till, drar markeringen till ett område med bra struktur och vips så är den valda strukturen i området du markerade.

du kan sedan trycka ctrl+shift+F för att få upp så du kan tona ut det senaste du gjorde.
 
plåsterverktyg o penslar ?

Är det inte fotografi ni håller på med? Innan man bränner av blixten måste man ta i beräkning att det kan bli en blank panna,dvs förebyggas på lämpligt sätt enl gängse medel i porträttsammanhang
 
walter-g skrev:
Är det inte fotografi ni håller på med? Innan man bränner av blixten måste man ta i beräkning att det kan bli en blank panna,dvs förebyggas på lämpligt sätt enl gängse medel i porträttsammanhang

okej, vi lägger väl ner forumet "digital efterbehandling" och så får folk se till att inte göra några misstag innan de trycker på knappen. *flina*

allvarligt talat. forumet heter digital efterbehandling.
vill du "dissa" det digitala bildskapandet så sök dig till nåt lämpligare forum. analog vs. digital tex.
och varför inte gå hela vägen och tala om att just puder är något som är bra att ständigt ha med sig i väskan när man springer omkring och plåtar svettiga människor, när du ändå skriver ett inlägg och ifrågasätter huruvida folk håller på med fotografi eller ej?
tipsa är bättre än dissa.
 
Okay okay Christel-jag tog i kanske lite väl ironiskt,men puder är inte så dumt, t.om barnpuder funkar bra, om jag nu ska avfyra ett tips.Nu tror du kanske att jag vet inget om digitalt, men det gör jag.Har det med i utbildning också,men varje gång en manipulationsmöjlighet uppstår i hanteringen- i kameran eller redigeringsprogrammet, så ställer jag mej frågan,vad det har för konsekvenser för fotografin i framtiden.Jag lånade för en tid sen en 10D:a och "lekte" i 14 dagar med den framför datorn, innan jag lämnade tillbaka den till ägaren.Kände mej plötsligt väldigt gammal efter 40 års fotograferande....
 
En vanlig handduk eller pappersservett som modellen får torka sin blanka panna med gör susen.
Funkar både till film och digital foto.
Men funkar bar i preventivt läge.

Kanske det finns ett handdukskommando i Photoshop? ;-)
 
Jag må uppa en gammal tråd, men det är sånt här som gör fotosidan så bra. Man tackar och bockar för detta mycket användbara trick!

Perfekt för att ta bort överdrivna svettblänk i bilder som den nedan.
 

Bilagor

  • img_8778.jpg
    img_8778.jpg
    53.7 KB · Visningar: 870
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.