Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blandning av Tetenal Neofin blå (blau)
- Trådstartare jaffa007
- Start datum
Niklas Groop
Aktiv medlem
Vad står det på förpackningen? Har aldrig prövat Neofin Blå själv men det verkar som att det finns allt i från oblandat till 1+16, enligt Digitaltruth http://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=&Developer=Neofin+Blue&mdc=Search
/Niklas
/Niklas
Niklas Groop
Aktiv medlem
Nu har jag kollat vad det står på min gamla förpackning av Neofin Röd och det verkar som att det ska vara samma spädning.
I min dosa ska det vara 300ml till en film och därför skulle jag börja med att blanda ett 1/2 rör med 20C vatten tills det blir 300ml och sedan pröva framkallningstiden. Hp5 ger 13 min enligt tabell.
/Niklas
I min dosa ska det vara 300ml till en film och därför skulle jag börja med att blanda ett 1/2 rör med 20C vatten tills det blir 300ml och sedan pröva framkallningstiden. Hp5 ger 13 min enligt tabell.
/Niklas
C. Hansson
Aktiv medlem
Jag har använt mig av Neofin Blå med gott resultat men jag håller med om att instruktionerna kräver ett par genomläsningar för att förstå. Med de papper som följde med min förpackning kan jag utläsa följande: I det större häftet finns en tabell med framkallningstider, välj tid för din film efter hur ofta du agiterar (3s / 1m) samt vilken kontrast filmen ska ha efter framkallningen (0.55/0.70). Det tidsvärde du fått nu, ex 6 min för Fortepan 50-film med agitation en gång i minuten och normal kontrast, ska behandlas vidare. Gå över till det lilla häftet, där finns en spädningstabell som indikerar hur du späder ett rör Neofin blå och med vilken faktor du ska räkna om din tid. Ex. du späder ett rör till 700 ml brukslösning, multiplicera då dina 6 minuter med 1.3 och du får 7.8 = 7 minuter och 48 sekunder. Låt säga att du ska framkalla två filmer samtidigt i denna brukslösning, förläng då dina 7 min 48 sek med 20% dvs tiden blir hamnar bortåt 9½ minut.
Hoppas att du hängde med i svängarna (och att jag har uppfattat instruktionerna korrekt)...
Hoppas att du hängde med i svängarna (och att jag har uppfattat instruktionerna korrekt)...