Annons

Blanda lager med penseln

Produkter
(logga in för att koppla)

Anton W

Aktiv medlem
Jag har lyckats slarva bort mitt ex av Proffsfoto nr1 och är i akut behov av en guide som fanns där. Jag lyckas inte hitta någon guide på nätet som beskriver hur man blandar lager med penseln. I det här fallet så har jag en svartvit bild där som vinjetterar kraftigt på vänster sida(ej pga lins utan pga ljussättningen) och jag vill således använda funktionen lens correction/vignette men bara på ena sidan. Min tanke var då att göra ett lager som blandades manuellt men bakgrunden med penseln men jag lyckas inte få till det. Någon som vet hur jag gör eller har ett annat förslag på hur man kan lösa problemet? Jag är inte så vansinnigt vass på ps och håller på att bli absolut bananas på det här?

OT Alla förslag på alternativ till PS för mac(g4 512mb ram) uppskattas. Är _less_ på ps...
 
ta ett nytt justeringslager och ctrl-L ljusa upp så att det mörka försvinner,invertera lagret.. ( ctrl-i) måla nu bort det svarta med transparent kanske 20 % jättestor stor vit pensel testa dig fram. när allt är klart så ctrl-skift-e för att slå ihop lagren.
 
Vilken typ av justeringslager ska jag skapa? Eller ska jag bara skapa ett nytt lager?

Jag tror att snabbkommandona skiljer sig något mellan mac o pc så ctrl-L funkar inte(eller är jag i "fel" fönster?). Jag är som sagt kass på ps så det var lite för hög nivå på svaret är jag rädd ;)
 
arbeta i ett lager

Du kan ju alltid arbeta i ett lager genom att ljusa upp /mörka ner hela bilden och sedan använda historiepenseln eller vad det heter på svenska (historybrush. På så sätt kan du sedan ställa dig i det läge du var från början och sen måla uppljusningen till lagom läge.

1. Använd levels eller dylikt för att ljusa upp hella bilden så att hörnet blir så ljust som du vill ha det.
2. Markera steget innan levels i historypaletten samt kryssa i rutan levels
3. välj historypenseln kanske opacitet 20 %
4 målan nu hörnen så ljusa du vill ha dem
 

Bilagor

  • historybild.jpg
    historybild.jpg
    52.3 KB · Visningar: 129
Anton W skrev:
Vilken typ av justeringslager ska jag skapa? Eller ska jag bara skapa ett nytt lager?

Jag tror att snabbkommandona skiljer sig något mellan mac o pc så ctrl-L funkar inte(eller är jag i "fel" fönster?). Jag är som sagt kass på ps så det var lite för hög nivå på svaret är jag rädd ;)

ahh, du kör mac som jag.. ok kommando eller äpple då istället för ctrl.. justeringslager i lagerpaletten välj nivåer och dra i mittreglaget så det blir ljusare.
 
skapa ett nytt lager, i dialogrutan för nytt lager, välj blandningsläge overlay och klicka i "fyll med 50% grå". måla nu med svart/vit pensel med låg opacitet det du vill ljusa upp/mörka ner.
 
Kruxet är nog att jag inte vet vilket "mode" penseln ska vara, det finns ju en hel drös med alternativ där(normal, disolve, behind, clear osv osv) och inget jag har provat har gett önskat resultat.
Ska prova det där med history brush.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.