Annons

Blanda Kodak HCA

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Jag har 225 gram HCA-pulver. Hur ska jag blanda det för att få förråds- resp. arbetslösning? Kodaks hemsida var inte hjälpsam.
 
225 gram verkar vara en udda förpackning.
Jag har en 454 grams förpackning.
För att blanda till en koncentrerad "stock solution" tag 3.8 liter vatten, 26.5 grader C.
Blanda i pulvret.
Rör om tills allt är löst i vattnet.

Du bör alltså använda 2.4 liter till din 225 gramsförpackning.

För att få en arbetslösning tag en del "stock solution" och blanda med 4 delar vatten, 1+4.

Hållbarhet enligt förpacknigen, brukslösning - inom 24 timmar.
"Stock solution" i fulla flaskor - 3 månader.
 
Du kan också bland pulver för den mängd du tänkt använda.

Cirka 25 milliliter pulver i en liter vatten är lämpligt.

Risken för ojämn blandning är inte stor eftersom pulvret nästan enbart består av natiumsulfit.

Du kan också köpa natriumsulfit och blanda till en 3%-ig blandning vid varje arbetspass.

En matsked är 15 ml.
 
mipert skrev:

Risken för ojämn blandning är inte stor eftersom pulvret nästan enbart består av natriumsulfit.


Tack för tipset.
Exakt vad gör HCA, rent kemiskt alltså? Om man trycker ner en massa svavel i filmen eller papperet bör ju sköljtiden bli längre, eller hur?
 
Usch, exakt vad som sker har jag glömt.

Men att bada materialet i ett natriumsulfitbad gör att en del svårlösliga joner i emulsionen byts ut mot mer lättlösliga (lättlösliga i vatten alltså) vilket gör att de snabbare sköljs bort.

Hmmm, det är tiosulfatjoner som byts ut mot sulfitjoner(?). Skall leta lite.


Bakgrunden till Kodaks HCA är att amerikanska flottan på 50-talet upptäckte att bilder sköljda i saltvatten höll längre än de som bara sköljdes i sötvatten. (De slutsköljde alltid i sötvatten förstås.)

Då började man använda sodalösning vilket gav bättre sköljning men sodan har vissa nackdelar, emulsionen sväller till exempel och blir repkänslig. Numera används natriumsulfit.

Jag skrev att 3% är lagom lösning, siffror mellan 1,5-3% brukar anges i recept.


Att använda HCA innan slutskölj ger alltid bättre sköljning än att bara skölja länge med vatten.
 
Tackar!
Jag har fått fläckar på mina nyframkallade neg flera gånger. De gångerna har jag använt Photoflo med inte HCA. Kan det vara felet?
 
Fläckarna är nog mineraler från ditt sköljvatten. Photoflo hjälper inte om det blir större vattenansamlingar som torkar på plats.

Jag hade tidigare en del problem med torkfläckar men de försvann när jag började skölja i avmineraliserat vatten (bara sista sköljen alltså). När jag använder det verkar det som om Photoflon gör mer skada än nytta när det gäller distributionen av vattnet över negativytan.
 
Jag blandar min egen "HCA" med 200g Natriumsulfit och 2g Natriumbisulfit till en liter brukslösning som jag sedan spär ut 1+9. Badar materialet i några minuter innan jag sköljer.

Som tur är så har jag mjukt vatten som inte ger kalkfläckar, men använder lite vätmedel i sista sköljbadet ändå. :)
 
Torkfläckar

Jag har haft problem med torkfläckar men inte sedan jag använder diskmedel (smygreklam Yes!).

Ta en bakbunke och fyll med lagom varmt vatten. Droppa i ett par droppar diskmedel.
Håll den sköljda filmen i båda ändar och börja med att doppa mitten.
Sedan är det bara att sänka och höja armarna ett par ggr så att filmen blir sköljd.

Håll sedan filmen lite snett så rinner vattnet av snabbare.
Häng upp filmen lite snett och låt den torka.

Om du nu mot all förmodan har kvar torkfläckar, skölj av negativet igen innan du gör kopior.
 
Diskmedel är inte att rekommendera. Köp vätmedel för fotografiskt bruk istället och dosera som det står på flaskan.

För att få önskad effekt (inga torkfläckar) är det viktigt att koncentrationen är rätt: för lite ger ingen effekt, för mycket lämnar kvar kladdiga rester. Låt filmen eller papperet ligga i vätmedlet ca 60 sekunder, så att det hinner gå in i emulsionen.

Diskmedel innehåller oftast färgämnen och parfym, de hör inte hemma i emulsionen,vem vet hur de påverkar långtidsstabiliteten? Vissa diskmedel innehåller även desinfektionsmedel (triklosan), helt i onödan!
 
Hej steinick

Diskmedel eller inte, den striden lägger jag mig inte i.

Däremot så skriver du om vätmedlet:
-så att det hinner gå in i emulsionen.

Min fråga är, vad är det som skall gå in i emulsionen?

Såvitt jag vet så bryter bara vätmedlet ytspänningen och härigenom undviks torkfläckar.
 
Erik Schalin skrev:
Min fråga är, vad är det som skall gå in i emulsionen?

Såvitt jag vet så bryter bara vätmedlet ytspänningen och härigenom undviks torkfläckar.
Torkfläckar på film och papper beror inte bara på mineraler i sköljvattnet, utan även på ojämn torkning orsakad av vattendroppar. När man drar av vattnet (med ett sämskskinn eller en gummiraka) ser man inga vattendroppar, men om man bara har doppat ner filmen/papperet drar man också av vätmedlet. Det vatten som finns inne i emulsionen ska ju ut på ytan och utan vätmedel bildas nya droppar, vilket ger ojämn torkning.
 
Hej igen steinick

steinick: -Torkfläckar på film och papper beror inte bara på mineraler i sköljvattnet, utan även på ojämn torkning orsakad av vattendroppar.

Denna första meningen förstår jag inte. Fläckarna uppstår väl pga ämnen i vattnet?

steinick: -När man drar av vattnet...

Jag drar inte av vattnet, utan hänger bara filmen lite snett och det brukar fungera alldeles utmärkt för småbild.


steinick: -Det vatten som finns inne i emulsionen ska ju ut på ytan och utan vätmedel bildas nya droppar, vilket ger ojämn torkning.

Är inte detta samma sak som första meningen eller vad är skillnaden?

mvh Erik Schalin
 
Du kan dels få fläckar på grund av framför allt kalk i vattnet (de torkar som vita ringar), dels på grund av droppar av rent vatten. Där droppen finns torkar emulsionen långsammare och kan lämna ett märke. Kalkfläckar syns huvudsakligen på film och vattenfläckar på (baryt)papper.
 
Steinick, mycket intressant att läsa lite mer om varför kemin funkar som den gör, tack för det.

Själv har jag aldrig någonsin haft problem med torkfläckar på emulsionssidan. När jag får det så är det på bassidan och jag får mer med Photoflo än utan när jag kör med avmineraliserat vatten. Med bara vatten så fördelas vattnet i pyttepyttesmå droppar på ytan som försvinner snabbt. Med Photoflo i vattnet så blir vattenansamlingarna större och färre. Det borde innebära att vätmedlet är rätt överflödigt för mig. Eller?

Jag har läst något om att det även skulle reducera negativets tendenser till laddning med statisk elektricitet. Det skulle ju vara ett skäl att använda det för om det är något i denna värld jag har problem med så är det damm. Vet du om det finns någon verklighetsanknytning bakom det?
 
jimh skrev:
Jag har läst något om att det även skulle reducera negativets tendenser till laddning med statisk elektricitet. Det skulle ju vara ett skäl att använda det för om det är något i denna värld jag har problem med så är det damm. Vet du om det finns någon verklighetsanknytning bakom det?
Det tror jag inte omedelbart på, statisk elektricitet uppkommer för att cellulosaacetat (filmbasen) är en god isolator. Polyester är ännu värre, vilket de som använder Technical Pan vet. Den låga absoluta luftfuktigheten vintertid gör problemet större.

Det är däremot mycket viktigt att filmen får torka dammfritt, den är ju som ett flugpapper när den är fuktig.

Om man har fått vattenfläckar på negativ eller papper går det bra att blöta upp och torka på nytt (med vätmedel). Kalkfläckar kan man bli av med genom att lägga filmen i citronsyrelösning (2 %), skölja och torka på nytt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar