Annons

Bladare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorek

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera lite på en bättre beg Hasselblad, men tycker det är svårt att få grepp om systemet.
Jag är då eventuellt ute efter ett hus med schaktsökare, spegeluppfällning, punkt. Inbyggd ljusmätare ej nödvändigt. Till att börja med en glugg på ~150mm. Två magasin.
Vilka gluggar har slutaren inbyggd? Vilka hus saknar slutare? Vilka tillbehör passar till vad?
Hur är det med "trasselblad"? Är det någon modell som man för död och pina inte ska ha, som alltid j-vlas?
Kan någon redogöra eller sitter inne med en länk till "The Complete Hasselblad Manual" vore jag tacksam.
Eller får man mer för pengarna med en "Mammi"?

Det du bör skaffa är en 501, 503 eller en nyare 500CM. De har som standard schaktsökare och spegeluppfällning, men det är också ungefär de enda finesserna. I övrigt är de solida, stabila arbetsverktyg för hård användning. Skillnaderna mellan dessa är småsaker, 503 har inbyggd TTL-mätning av blixtljus och möjlighet att koppla till winder, vissa modeller har bättre spegel än de äldre osv.

Objektiv i serierna C, CT*, CF, CFi och CFE har inbyggd centralslutare vilket krävs tillsammans med kamerahus i 500-serien. F- och FE-objektiv saknar slutare och kan endast användas tillsammans med kamerahus i 200-serien (som har ridåslutare). I princip passar alla tillbehör till alla hus. Fördelen med centralslutare är blixtsynk på alla tider, fördelen med ridåslutare är 1-2 steg ljusstarkare optik.

Trasselblad vet jag inte mycket om, det som kan kärva är ljustätningen i magasinet där man stoppar in magasinsplåten (för att skydda filmen när man tar loss magasinet) och ojämn frammatning på hårt använda magasin pga slitna kugghjul. Undvik Hbl 2000, en ridåslutarmodell med extremt känsliga slutarlameller & 500C (den första modellen med centralslutare, de börjar bli riktigt gamla nu och det är svårt och dyrt att byta fokuseringsskiva i dem). Vad gäller optik så bör du försöka köpa CF, CFi eller CFE, inte C/CT* då dessa har ganska dålig antireflexbehandling och det börjar bli svårt med vissa reservdelar.

Du bör kunna få en 500CM med 80mm och ett mag för runt 5000kr idag. Priset beror på skicket och vilken optik det är (se ovan, C/CT* är billigare.) En 150mm CF(i/E) kostar 6000-10000kr, ett mag 1000-3000kr.

Jag har ett exemplar av The Hasselblad Manual av Ernst Wildi hemma. Mycket bra och informationsrik bok. Dessutom finns Hasselblad System Compendium av Richard Nordin. Åtminstone Wildis bok finns på Stadsbiblioteket i Göteborg, kolla på ditt bibliotek. Sök också i forumen här på Fotosidan, det finns många liknande frågor.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar