Annons

"Black Rapid" eller "Luma Labs Cinch" ?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Holmberg

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas jag valt rätt forumsdel, kanske skulle valt vs. tråden?

Hur som helst. Jag har surfat runt diverse sidor på nätet, kollat klipp på youtube etc, och funderar vilken kamerarem som är mest värd av satsa på mellan Black Rapid (någon av dess alternativ) eller Luma Labs Cinch. Den sistnämnda verkar betydligt ovanligare. Finns det någon här som testat den och har någon att säga om den?

Vore även intressant att höra andras spekulationer, även de som inte testat. Black Rapid varkar i alla fall ha en hel del nöjda användare.

För de som inte sett produkterna finns länkar här:

Jag har en Black Rapid RS-7. Även fast jag är väldigt nöjd med den så är den knappast värd sitt pris. Finns kopior på bl.a. Tradera för ett bråkdel av priset. Min rekommendation är att du satsar på något sånt, om du inte hittar en beggad BR RS-7 (som jag gjorde).

Black Rapid

jag har nyligen skaffat en Black Rapid RS 5 och är synnerligen nöjd. kan inte jämföra med ditt alternativ men på bilden som skickade i länken så verkar bandet vara betydligt smalare som går över axeln och det skulle inte jag vilja ha då det ökar trycket på axeln.

håller med om att den är alldeles för dyr men efter att ha använt den lite så kan jag bara säga att jag är mycket nöjd:)

olle

Alltså, remmarna fungerar på lite olika sätt vad jag förstått. (Jag använder Black Rapid RS Sport så jag kan ha missuppfattat Luma Labs)

En Luma Labs är mer som en konventionell rem men med en funktion för att mkt snabbt kunna göra remmen längre. Kameran bärs åtspänd mot kroppen, när du vill plåta använder du snabbspännet för att slacka remmen och sen fotar du.

En black rapid fungerar på annarlunda sätt. Remmen sitter åtspänd hela tiden och kameran löper längs remmen. På min rem finns två ställbara begränsare som hindrar kameran från att röra sig på remmen. Användbart när man cyklar exempelvis och man vill att kameran skall stanna på ryggen.

Jag fotar en hel del cykel, löpning, outdoor och jag måste säga att en blackrapid är det bästa fototillbehöret jag någonsin köpt. Och nej, jag är inte sponsrad av dem =)

Nackdelen är att man inte samtidigt kan bära någon annan typ av fotoväska men det gäller ju alla liknande remmar.

Med tanke på hur man bär kameran med en blackrapid, ja egentligen med vilken kamerarem som helst så skulle jag vara mycket försiktig med jättebilliga remmar. Det kanske är helt fel, men jag hoppas att man får vad man betalar för. Min BlackRapid har varit med i flera år nu och känns fortfarande trygg och visar inga slitskador. Den första versionen av BR hade en dålig anslutning som gängade upp sig och då kunde kameran falla handlöst i backen. Det hände mig. Skrev mail till butiken där jag köpt den och till USA. Butiken hörde aldrig av sig men BR i USA skickade det nya fästet och sedan dess har jag inte haft några problem. Jag kommer inte att bära kameran i en vanlig kamerarem igen, min backupkamera har en "standardrem" och det är himla opraktiskt.

Jag körde BR förut och var nöjd med det mesta utom att den fästes i stativgängan vilket gjorde det svårt att ha snabbplattan till stativet på hela tiden vilket jag vill, visst med lite mekande så kan man lösa det men inte bra och så är den ju svindyr ;-(

Så jag letade efter något bättre och fann EBS minst lika bekväm att bära som BR om inte bekvämare, men den monteras i kamerns ord fästöglor så snabbplattan kan sitta kvar hela tiden och så kostar den hälften av BR läs mera här http://www.event-bilder.se/ebsling.html och beställ om Du vill ha mycket komfort för pengarna!

Efter bytet till EBS så kunde jag för första gången knalla omkring med 400 telet monterat en hel dag utan att få ont i axel och rygg, det klarade jag inte med BR.

Jag har köpt Quick Strap från kaffebrus och är hur nöjd som helst.
Den är som en Black Rapid fast mycket billigare.
Den känns rejäl och jag är inte orolig för dess säkerhet, har hoppat runt på klippor med tung kamera + objektiv hängandes i den.

Jag har en Black Rapid RS sport och likt tidigare inlägg är den helt underbar vid cykling och vandring etc. Som väska har jag en Passport Sling från Lowepro och för mig funkar väskan som objektivväska. Jag har testat flera liknande remmar likt RS sport, men knäppningen under armhålan gör den remmen suverän. Både väskan och remmen har snabbspännen som gör justeringar snabba och enkla.

Jag använder BR-7 till att bära mitt långa (och tunga) objektiv med samtidigt som jag går omkring och fotar med en lättare kamera. Lade ut några bilder, i en annan diskussion, som visar hur jag använder BR, Felvänt eftersom jag vill kunna greppa stativfoten och föra kameran till ögat i en rörelse. Jag lägger ut bilderna här också om de är till någon hjälp:
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/ec/ec269871ce8c2e4ea072d61c955cfd6d.jpg
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/2c/2c3f8ec0ac2197f304a074721c4f4bf7.jpg
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/47/47b4ebfcd05fe723e986fc9919f98988.jpg
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/cf/cf09a0701b45a5a9030431ca7114773d.jpg

Jag körde BR förut och var nöjd med det mesta utom att den fästes i stativgängan vilket gjorde det svårt att ha snabbplattan till stativet på hela tiden vilket jag vill, visst med lite mekande så kan man lösa det men inte bra och så är den ju svindyr ;-(

Så jag letade efter något bättre och fann EBS minst lika bekväm att bära som BR om inte bekvämare, men den monteras i kamerns ord fästöglor så snabbplattan kan sitta kvar hela tiden och så kostar den hälften av BR läs mera här http://www.event-bilder.se/ebsling.html och beställ om Du vill ha mycket komfort för pengarna!

Efter bytet till EBS så kunde jag för första gången knalla omkring med 400 telet monterat en hel dag utan att få ont i axel och rygg, det klarade jag inte med BR.

Bra pris. Men hur funkar det att knalla omkring med telet? Upphängningen sitter väl där originalremmen sitter och därmed måste telet peka mot marken pga vikten.

De andra versionerna som fästes i stativgängan gör väl att kamera och objektiv är väl balanseras så objektivet int hänger nedanför knäna.

Sen såg jag att det finns snabbplatta man kan köpa till BR remmen som passar några märken.

Tack för alla svar och roligt att det blev så mycket aktivitet i tråden. Det var precis det här jag ville ha - tips och åsikter från olika håll samt även lite andra idéer och förslag än det jag själv tänkt på.

Jag är fullt medveten om att "Luma Labs Cinch" är en helt annan typ av konstruktion än BR. Jag testade lite själv hemma igår, med "det som fanns hemma" för att testa principen med en hemsnickrad rem och jag gillar principen med BR att ha kameran i "linbana" i stället för att som i Lumas fall vara tvungen att ändra längden på remmen när man ska gå från "transportläge" till "plåta-läge". Lumas video var dock säljande (i mina ögon) och jag gillade idén med infästning där kameran såg ut att lägga sig mera tight mot kroppen (mindre rörligt) än den verkar sitta i en BR.

Det lutar nog mest mot BR's håll i mitt fall iaf :)

Vil anbefale deg å ta en titt pådenne:
http://optechusa.com/utility-strap-sling.html

Har en selv, og det er et av mine favorittaccessoirer. Kameraet hviler komfortabelt i hoftehøyde med veldig lite belastning på nakken, og er alltid klar til å skyte fra hofta. Teste et også fest i tripodsskruehullet a la Black Rapid, men synes feste i venstre remfeste var å foretrekke.

hilsen Eirik

Jag använde Black Rapid ett tag (äldre modell, tror det var BR-3) och kom fram till att det inte var min grej. Störde mig på två saker:
- Remmen hade inget klibbigt material på undersidan, så när jag drog upp kameran följde ibland remmen med och snurrade sig ur position runt axel. (Detta kanske är åtgärdat på nyare modeller?)
- Remmen är väldigt lång och därmed lite otympligare och mer skrymmande när man inte har den på sig.

Kan vara värt att ha i åtanke innan man slår till! Lycka till.

Vil anbefale deg å ta en titt pådenne:
http://optechusa.com/utility-strap-sling.html

Har en selv, og det er et av mine favorittaccessoirer. Kameraet hviler komfortabelt i hoftehøyde med veldig lite belastning på nakken, og er alltid klar til å skyte fra hofta. Teste et også fest i tripodsskruehullet a la Black Rapid, men synes feste i venstre remfeste var å foretrekke.

hilsen Eirik

Det systemet ser helt klart intressant ut. Svensk återförsäljare finns och priserna verkar vettiga.

http://www.atphototech.se/startsida-c-231-1.aspx

Tack för tipset!

Det systemet ser helt klart intressant ut. Svensk återförsäljare finns och priserna verkar vettiga.

http://www.atphototech.se/startsida-c-231-1.aspx

Tack för tipset!

Kan funka om du har lätt kamera med kort objektiv. Den hänger ju bara i den ena av kamerans ordinarie öglor för rem.
Men har du tung kamera med långt och tungt objektiv på så kan jag tänka mig att det blir världens brytningar när det tunga objektivet vill peka neråt av tyngdkraften. Risken att man då stöter frontlinsen rakt ner i något känns inte bra.
Jag tror att som med BR eller Quickstrap där man sätter fast platta i stativgänga på t.ex. stativfästet på ett långt objektiv är det bästa. Du får jämvikt och det ligger bekvämt längs sidan på kroppen precis som på Henrys bilder och du orkar gå långt om du behöver. kamerahuset behöver dessutom inte bära hela objektivets tyngd på detta sätt.

Kan funka om du har lätt kamera med kort objektiv. Den hänger ju bara i den ena av kamerans ordinarie öglor för rem.
Men har du tung kamera med långt och tungt objektiv på så kan jag tänka mig att det blir världens brytningar när det tunga objektivet vill peka neråt av tyngdkraften. Risken att man då stöter frontlinsen rakt ner i något känns inte bra.
Jag tror att som med BR eller Quickstrap där man sätter fast platta i stativgänga på t.ex. stativfästet på ett långt objektiv är det bästa. Du får jämvikt och det ligger bekvämt längs sidan på kroppen precis som på Henrys bilder och du orkar gå långt om du behöver. kamerahuset behöver dessutom inte bära hela objektivets tyngd på detta sätt.

Mmm...tänkte på det också. Men eftersom jag har batterigrepp på alla mina hus så funderade jag på den lösningen att man har ett fäste i det högra (bakifrån sett) remfästet och det andra i batterigreppet som de visar på bilderna. Vete tusan om jag skulle lita på bara det ena kamerafästet. Min D7000 med batterigrepp och 70-300 blir ju en klump.....och det finns ju avsevärt tyngre kombinationer.

Ska kolla upp detta lite mer

Nackdelen är att man inte samtidigt kan bära någon annan typ av fotoväska men det gäller ju alla liknande remmar.

Jag har min rygga utanpå remmen och det funkar fint.. går även att ha jacka om så önskas, lite otympligt dock :p

Och ja, jag säger väl som dom flesta andra; black rapid för hela slanten, den är värd varenda krona! springer man runt på en crossbana hela dagen med 7D batterigrepp och 400 5,6 så är den en gudagåva!
Och jag vet att jag kan lita på grejorna, hade aldrig låtit kameran dingla fritt i en kinarem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar