Annons

Black Frame

Produkter
(logga in för att koppla)

Ollof

Aktiv medlem
Någon som blivit drabbad av denna den senaste pandemin "black Frame" på D7D?
vad ska/kan man göra - eller är det bara ett elakt influensarykte

har en ett år gammal dynax 7d som funkar utmärkt - vill gärna att den gör det forsättningsvis också

har tagit 3000 bilder
när kan man räkna med att det beryktade slutarproblemet dyker upp?
5000?
50 000?
Slumpmässigt?

Det är nog slumpmässigt tror jag. Jag är uppe i 47 000 bilder med min D7D och har ännu inte drabbats. Jag läste något om det där och även vad som var orsaken, men jag minns inte var jag läste det.

my 5 cents...

mvh/Ove

Jag drabbades för ett par veckor sedan när jag var på bilmässa i Jönköping, när det inträffade var jag uppe i ca 8700 bilder.
Men dom lagar den gratis på Zieger Teknik, måste bara komma ihåg att lämna in den nån gång.

First black frame

Hej jag har visserligen gått ur Minoltavärden, men det sista jag företog mig med min D7D var att ringa till Ziegers och hade ett givande samtal med"Roy" min kameran var inköpt årsskiftet 2004-2005 dom tog in kameran och ljusterade/bytte delar utan kostnad för mig.
Naturligtvis så fick jag stå för frakten till Ziegers.

Eliaz

Vevo skrev:
Det är nog slumpmässigt tror jag. Jag är uppe i 47 000 bilder med min D7D och har ännu inte drabbats. Jag läste något om det där och även vad som var orsaken, men jag minns inte var jag läste det.

my 5 cents...

mvh/Ove
Orsaken är ett felaktigt kugghjul i slutarmekanismen på 7D och tidiga 5D. KM/Sony-verkstäder lagar det utan kostnad även om garantin har gått ut.

FILM) (Anddje skrev:
Orsaken är ett felaktigt kugghjul i slutarmekanismen på 7D och tidiga 5D. KM/Sony-verkstäder lagar det utan kostnad även om garantin har gått ut.
Ja så var det, å det var nog på dyxum jag läste det om jag minns rätt.

mvh/Ove

Min började för någon månad sen, den är ca 14 månader gammal och ca 6500 exp. Verkar kunna komma lite hur som helst, läste att det skulle komma när man hade den avstängd i över ett dygn men på min kan det komma efter ett par timmar, och ibland kommer det inte även om jag inte använder kameran på flera dagar. Har uppskattningsvis dykt upp 5-6 ggr hittills. Man får väl skicka in den förr eller senare, tråkigt att vara utan kameran under tiden bara.

jaha

då är det väl bara att skicka in huset då!

verkar ändå rätt märkligt att det är så stor skillnad!?
47 000 & 6 500 bilder!?

Är det någon som sett något om från vilket individnummer på KM5D man satte in de nyare delarna?

/ Wolfgang

FILM) (Anddje skrev:
Har råkat ut för det tre gånger med min 5D tror jag. Men har inte brytt mig så mycket då det bara var att starta om kameran. Har iof tagit runt 25000 bilder snart så man kanske borde skicka in den?

pratade nyligen med Zieger - reservdelar skall finnas tillgängligt till 2011 enl. sony

låter ju betryggande

Jag har fått samma fel på min 5D, är uppe i 14000 exp tror jag. Jag fick det så fort kameran hade legat mer än nån timme utan att man rört den. Är lite irriterande måste jag säga. Men jag lämnade in den förra veckan på Zieger så vi får väl se hur det går...

Jag "lider" också av detta problem på min 5D. dock så uppstår det bara när jag har bytat objektiv. En misslyckad bild kan jag tåla. Men jag börjar undra om det är ett problem som stannar vid detta eller om det kommer att förvärras med tiden om man inte åtgärdar detta. Någon som vet?

Kan tillägga att de gånger jag har fått black frames så har jag inte använt kameran under såpass lång tid att kameran gått i vänteläge. Det känns som att kameran "glömmer bort" att spänna(?) slutaren när jag sen tar kort. Är det på samma sätt för er eller?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto