Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bla nyans pa foton
- Trådstartare jessikan
- Start datum
hallenberg
Aktiv medlem
Antingen är vitbalansen fel (förmodligen) eller så har du rattat på hue i din bildprofil. Fotar du jpeg så är det relativt viktigt att ha bra vitbalans från början, själv fotar jag raw. Det går givetvis alltid att justera i efterhand, med varierande resultat. Personligen brukar jag manuellt välja vitbalans för det som stämmer bäst för rådande ljusförhållande bland alternativen (sol, skugga, blixt, glödlampa, osv) istället för att lita på den automatiska (tycker inte den är så bra). Om du har glödlampeinställningen och fotar utomhus tex blir bilderna väldigt blåa, så det skulle kunna vara det.
hallenberg
Aktiv medlem
Jadå, det är lätt ordnat. Har du fotat jpeg kommer du tappa lite bildkvalitet, har du fotat raw gör det ingen skillnad eftersom vitbalansen ändå görs vid själva raw-konverteringen. Kameran sparar däremot information om vilken vitbalans som användes vid fototillfället, vilket brukar vara utgångspunkten. Tror alla raw-konverterare har en "color temperature"-inställning. I PS vet jag inte riktigt exakt vilken som är bäst eftersom jag inte använder det så ofta (håller mig mest i Lightroom), borde finnas någon motsvarande tycker jag.