Annons

Blåton vid nattfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har en digital kamera så ställ vitbalansen mot ett vitt papper eller en vit vägg där du är. Då får du en blåare ton.
Funkar för mig iallafall.
Lycka till
MVH Daniel Hansson

Lång slutartid vrider færtonerna i filmen så att de antar en viss grad av lila.

Jag hade också valt filmen Kodak 100 VS, som enligt mig fungerar finfint i/med blått.

Ca 1/3 steg (kanske 1/2 steg) underexponering,,

MEN den størsta nyckeln ligger i att hitta fram till just den rætta situationen med rætt ljus!

Fuktigheten (oroligheter i atmosfæren generellt!) inverkar nog åsså..

Kør du digitalt så ær det noga med vitbalansen..

Men æn en gång, det VIKtigaste ær att jaga ljussituationen!

Mvh Niclas,

Tar mig friheten att kopiera Görans egna kommentar från sin bild: "/...någonstans mellan 15-30 s och bländare 8 eller 16 och så ett avtonat gråfilter för att dämpa ljuset från månen. /Göran" Kör du digitalt så får du prova vilken vitbalans som ser bäst ut, vill du ha det knallblått så kan du nog använda tungsten/elljus-inställningen.

Instämmer med Love, prova med att ställa vitbalansen på glödlampsljus. Har du möjlighet att fota i RAW-format är det att rekommendera, då kan du finljustera blåtonen genom att ändra färgtemperaturen.

Men...rätt ljus från början ger ju bäst förutsättningar för ett lyckat resultat.

Använd filter, förslagsvis Wratten 82. Med ett par stegs ytterligare underexponering behöver du inte ens gå ut nattetid för att få nattbilder, de kan tas i fullt solljus - fast då får du en bild med uttalad månskenskaraktär.
Us

Okej, tack för alla svar. börjar förstå det här nu :) tog nämligen en bild på månen igår men det blev inte alls nån blåton.

//Palle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar