Annons

Blåsticksproblem m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

ihaveabike

Aktiv medlem
Fotar mycket såsom märken, medaljer m.m. Det är ofta flera färger på ett objekt. Tex silver, svart, vitt. Inte sällan blöder det silvriga iväg och smälter mot den vita bakgrunden, hur löser man det?
Jag har ingen fotostudio utan fotar utomhus när vädret tillåter. NU när det börjar bli mörkare så lider jag av mycket blåstick. Hur kan man kompensera bort detta. Bruka fota på iso 400, f9-11, 1,8-1,20.
Jag har en vit kakelplatta som underlag eftersom jag i största möjliga mån inte vill att bakgrunden ska synas, vilken den heller knappt gör.

Kan man enkelt flytta in allt inomhus och sätta upp några lampor av något slag och få ett bra resultat?

ang blåstick... köp ett gråkort som du ställer vitbalsen efter i efterbehandlingen (ta en bild med gråkort i bilden och sen använder du den bilden som referens)

gråkort är guld värt...

då får det bli ett sånt. Hur ser jag i kameran att jag fotar av gråkortet rätt?

Gör en vitbalans och använd gråkortet som referens. Alternativt plåta i RAW och sätt vitbalansen på gråkortet (som du plåtat i samma ljus som dina motiv) i datorn när du bildbehandlar.

Lycka till
Nikolaj

jag vill helst slippa raw då det är många bilder som tas per dag, vill ha det lätt, bilderna ska sedan upp på webben. Så bra resultat med små ansträngningar är givetvis att föredra.

jag vill helst slippa raw då det är många bilder som tas per dag, vill ha det lätt, bilderna ska sedan upp på webben. Så bra resultat med små ansträngningar är givetvis att föredra.

Då är det extra viktigt att du är noga med att sätta vitbalansen och exponering vid fotograferingstillfället. Annars vet jag inte om det är så mycker mer tidskrävande att plåta i raw, ja nedladdningstiden till datorn naturligtvis, du gör justering på en bild och applicerar den på resten av bilderna (sync heter det i Lightroom)sedan exporterar du ut jpgs i valfri storlek ur rawfilerna. Jag har själv plåtat åt flera museer med denna metod och kör utan problem 100-200 objekt per dag. Här är det snarare hanteringen av objekten som är det tidsödande momentet.

Själva bildbearbetningen tar inte lång tid, den är till största delen upplagd i ett flödesschema.

Mvh

Nikolaj

I stort sett så behöver jag croppa och bildförminska alla bilder på något sätt. Dock inte på samma sätt på varje foto, så det blir manuellet ändå

I stort sett så behöver jag croppa och bildförminska alla bilder på något sätt. Dock inte på samma sätt på varje foto, så det blir manuellet ändå

Förvisso men själva färg, vit, och exponerings inställningarna gör du globalt oberoende av ev individuella justeringar som crop.

Desto större anledning att plåta RAW om du ska beskära bilderna, mindre komprimerings artefakter.

N

jag är inte sämre än att jag ska göra ett försök med rawformat. Lightroom har jag ingen direkt kunskap om så det blir att lära sig. Cs4 kan jag dock helt ok.

mmm jag tycker du ska köra lightroom och...
det som tar längre med RAW är att importera bilder (och skapa previews) och sedan att exportera... men det är inte arbetstid utan då kan du titta på tv eller diska (om du har väldigt många bilder)
Med RAW behöver du inte ha WB exakt när du fotar utan kan ställa det exakt MED GRÅKORT i efterbehandlingen (alla bilder på två-tre klick)

ska WB vara exakt så finns inget alternativ till gråkort... sol har långt ifrån samma wb som skugga, ljus är olika beroende på om det studsas mot en färgad yta
även blixtar är olika... har tillgång till tre olika märken med studioblixtar (alla billiga), en ger svagt grönstick, en har för varm färg, och en har ett horribelt magentastick...

det du kan göra är:
- köp LR
-köp ett gråkort
- köp lampor från rattljus.se (de ska ha schysst ljus spektrum)
då har du utrustning utan variabler som ändras från gång till gång och WB kommer bli exakt

edit:
ska du beskära och exportera i webstorlek så är det ännu mer anledning att köra LR... minimalt med arbete...

Senast ändrad:
tackar för hjälpen. Jag känner mig övertygad om att LR är det som behövs, detta tillsammans med gråkort.

Har jag fattat rätt om jag som första kort fotar gråkortet och sedan kör på som vanligt, sedan när jag redigerar så pipettar jag svart, vit grå och applicerar på övriga bilder.

Hur är det med iso, ska det vara auto med gråkort eller manuellt? Normallt när jag fotar på baksidan av huset kör jag manuellt 400.

Jag vill senare flytta in och sätta upp en studio i källaren, dock har jag inte riktigt koll på vilken utrustning som krävs. Skall även kunna fota konstglas och tavlor.

tackar för hjälpen. Jag känner mig övertygad om att LR är det som behövs, detta tillsammans med gråkort.

Har jag fattat rätt om jag som första kort fotar gråkortet och sedan kör på som vanligt, sedan när jag redigerar så pipettar jag svart, vit grå och applicerar på övriga bilder.

Hur är det med iso, ska det vara auto med gråkort eller manuellt? Normallt när jag fotar på baksidan av huset kör jag manuellt 400.

Jag vill senare flytta in och sätta upp en studio i källaren, dock har jag inte riktigt koll på vilken utrustning som krävs. Skall även kunna fota konstglas och tavlor.

varför i hela friden fota på ISO 400?? köp ett stativ!!

iso400, stativ har jag och använder varje gång. Kanske är överdrivet hög iso? Kan mycket väl vara så att jag skulle kunna sänka.
Finns det någon tumregel gällande iso eller...?

Ja, välj ISO så att du får godtagbara slutartider för bländaren du valt. Med bra stativ kan du i princip ha hur långa slutartider som helst även om jag numera helt har blivit troende på att använda blixt vid macro då allt blir så mycket enklare då. Med blixt finns det ingen anledning att INTE köra på basISO eftersom alla blixtar jag känner till är minst tillräckligt kraftiga att ge dig det ljuset du behöver vid macro oaktat bländare och ISO.

har du inte lust råd att skaffa fina macroblixtar så skaffa en kabel eller radiolänk så att du kan jobba med blixarna utanför blixtskon.

Justera WB på gråkort och sedan köra JPEG fungerar bra, men RAW ger fler möjligheter utan att det behöver kosta så mycket extra besvär.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar