Annons

blågrön rand

Produkter
(logga in för att koppla)

zem

Ny medlem
Hej!
jag har nu gjort mitt första försök att ta lite studiofoto men det blir inte riktigt som jag hade tänkt mig. Det ser ut som en blågrön rand runt kostymen på modellen och det ser "pixligt" ut där det går över i svart.
Jag har två st "minilight" studiolampor från elinchrom som jag använde mig av när jag fotade.
Jag hade även ett gråkort och fotade i raw-format. Någon som vet vad jag gör för fel??
En liten fråga till. Blir det heltokigt om man blandar olika ljus ex. om jag belyser bakgrunden med vanliga bygglampor ala bilitema o använder mina "studiolampor" till att belysa modellen med?

Bilagor

• test1.jpg
    test1.jpg
    29.3 KB · Visningar: 189
zem skrev:
Det ser ut som en blågrön rand runt kostymen på modellen och det ser "pixligt" ut där det går över i svart.

Jag ser inget i bilden du la med, är den verkligen i full upplösning?

Blir det heltokigt om man blandar olika ljus ex. om jag belyser bakgrunden med vanliga bygglampor ala bilitema o använder mina "studiolampor" till att belysa modellen med?

Ja!! Detta har redan diskuterats och utretts i ett antal trådar i detta forum, Om du blandar olika färgtemperaturer så tappar du kontrollen på vitbalansen.

Tack för snabbt svar.
Här kommer en liten del av bilden i full upplösning där du kan se randen. (hoppas jag)

Bilagor

• test12.jpg
    test12.jpg
    21.9 KB · Visningar: 168
Purple fringing? Men det var inte så farligt mycket så att jag defenitivt vill hänföra det till det, finns långt värre exempel. Vid skarpa kontraster uppstår detta ljusfenomen i objektivet, är i regel värre med billiga gluggar.

Ser ut att vara en effekt av ett skärpefilter (speciellt kantförstärkning), men detta kanske var råbilden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar