Annons

Blåare himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Hej alla.
Jag undrar hur man gör för att få en himmel att bli blåare, så där riktigt klarblå?
För det mesta så blir det ju bara en grå massa.
Jag använder PS Elements 4.0

Mvh Reino
 
polarisationsfilter

Visst finns det verktyg som PS för att fixa till blåare himmel, med det kan vara trixit att få till det snyggt.

Mitt tips är att du köper ett pol-filter till ditt objektiv, det kommer att filtrera bort polariserat ljus och ge mera sting åt dina bilder.

Obs att störst effekt får man om man riktar objektivet 90 grader från solen, titta mot solen och vänd dig 90 grader vänster/höger för att få störst effekt alltså, rotera sedan filtret tills du uppnår önskad "blåhet".

Mycket av reflekterat ljus, t.ex. från glasrutor eller vatten, är polariserat. Man kan uppnå häftiga effekter med ett pol-filter där också, effekter man inte kan fixa med PS...
 
Ett alternativ i Photoshop är förstås att dra upp 'saturation' (färgmättnad på svenska, va?). Gör det enbart för himlen om du vill lämna resten orört.
 
Gör en kopia på original lagret. Använd levels, shadow/highlights, color balance och brightnes/contrast för att få till en sjysst himmel. Maskera sedan bort övriga delen av bilden för att endast himmeln ska bli påverkad.

Lägg märke till att himmlen bilden bör vara rätt exponerad för bra resultat dvs. så att det finns lite färg ev. synliga moln.

Dessa funktioner finns i CS2/CS3, vet ej hur det är i elementns 4.0
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.