ANNONS
Annons

blåa hörn på bilden, inget vidare...

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej igen
Det är bara jag, som stör igen.

Jag har ju en kamera DMC LX7med 24 mm som mest i vidvinkel. Jag köpte ett Digital-King 0,7 vidvinkel-konverter till.
Jag vill gärna ha mycket vidvinkel på mina filmsnuttar .

Har testat mig fram med olika billiga konvertrar på eBay, men allt var skräp.
Alla dom jag provat gav fula svart hörn på bilden

Jag filmade med denna Digital-King plus en "tub" som man fäster i kamerahuset på LX7.
Detta för att det skall bli stadigt.
Där finns redan en filtergänga, men den är nog mest till för div. filter.

Filmen blev bra tycker jag, inga fula hörn, men lite skakig, på grund av att jag körde på ojämn skogs-väg.

http://www.youtube.com/watch?v=GoJHF9F2Mlk

Så köpte jag ett UV-filter, mest för att skydda linsen på convertern.

Gav mig ut och skulle filma på Liseberg i Göteborg.
Det blåste ganska kraftigt, men det var fint väder för övrigt.
Jag kom hem med totalt 56 GB material från nöjesparken.
Bilden blev kanonfin och inte några större skakningar "jämn asfalt".

Men när jag kom hem och började kolla resultatet, så blev jag mycket besviken, jag hade ju filmat i flera timmar.

Kunde inte fatta vad som hänt, den tidigare filmen var ju "bra", utan några hörn

Jag började testa och kom fram till att det var UV-filtret som var problemet.
Det går ut 3,3 mm framför linsen, inget kan man tycka.

När jag tog bort det, så försvann dom blå hörnen :)

Har gjort en liten filmsnutt som ligger på min kanal på YouTube, där man kan se hur det såg ut.

Första klippet i filmen är enbart kamera utan tillsats 24 mm, (för att vara ärlig så hade jag min gamla Sony-HX9V med mig, så det är den jag använde där).

LX7 satt ju fast på min axel, så den var lite svår att filma annat än rakt fram.

Jag har även köpt två olika motljusskydd till konvertern, men inget funkade, det blev fula svarta hörn med båda.

Se bilder på prylarna och en testbild med motljusskydd på.

sccu.jpg


hqoy.jpg


Film:

http://www.youtube.com/watch?v=9MTClVL2sq8

Summan av kardemumman blev att det får inte vara något framför vidvinkel-konvertern, så inga motsolskydd heller, trist.


I denna tråd kan ni se hur jag fixade missljud från stark vind:

3xr8.jpg


http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1952047&postcount=29

Tack för den här gången, hoppas någon tycker det var intressant.
 
Vad gör man, när solen skiner in i linsen

Som jag tidigare skrev, så kunde man inte använd något av dom två motljus-skydd som jag köpt, det blev svarta hörn.
Jag vill gärna försöka att ha ett solskydd, för att slippa alla konstiga blänk det blir i lite motsol.

Men så kom jag på en ide.
Jag tog det tunnaste skyddet, som var i aluminium och kapade av den yttre "raka" delen med kapmaskin.
Fick byta kläder och duscha efteråt, var hel nedlusad med aluminiumflis, usch...
Tur jag har ett skräprum där man kan "bösa" ner ;-)

Sedan så klippte jag av skärmen på en svart keps, som jag både skruvade och smält-limmade fast.
Slutligen så sprutmålade jag hela härligheten med matt-svart färg



8wn4.jpg


8jda.jpg


nxv0.jpg


t56j.jpg


Det ser väl inte så snyggt ut, men det stör inte bilden, återstår att åka ut en solig dag och testa det

Filmade en liten snutt med kepsen på kameran (LX7)

http://www.youtube.com/watch?v=gsnsFGohoaQ&feature=youtu.be


4rc.gif
 
Sagt och gjort

Hej
Jag stack ut och testfilmade "kepsen"
Den fungerade över mina förväntningar :)
Körde in till Liseberg igen, bara 8 km.

Lade upp ett "gôrlitet" klipp, där man ser hur det blev i direkt motljus, se skuggorna

Men lika för****nat, så blev det ett litet blått hörn i nedre högre hörnet ;-(

Får fila på detta....
Jag får ta och slipa bort så mycket det bara går av den tunna sargen som keps-skyddet sitter på, det sticker väl ut någon mm.

http://www.youtube.com/watch?v=2wB2lGdq_EE


Jag skall klippa ihop en lite längre film när jag får lust.

Visar en bild "utan keps"

stor skillnad.

zmll.jpg


"Med keps"

m3bu.jpg
 
Senast ändrad:
uv filter tycker jag du inta ska använda överhuvudtaget det ger sämre egenskaper i motljus o många andra fall. Sedan verkar inte ditt objektiv vara det bästa i motljus o jag har en del själv som inte är bra där som tex min 14-24 Nikon. Jag hade satsat på ett bättre objektiv som klarar av motljus eller helt enkelt stått med solen i ryggen om du inte vill ha reflexer o hålla på med kepor ovanför. Att man kan behöva skymma solljus som kommer starkt är inte ovanligt däremot tycker jag att det objektiv du använder har stora problem med motljus.
 
du får även konstiga blåa färgstick på kläder etc.
Hej
Jag tror inte du ock jag lever på samma planet.

Jag är bara en glad amatör och min utrustning är inte av det dyrare slaget.
Angående " konstiga blåa färgstick", så vet jag inte ens vad det är !
Nu har jag visserligen kameran inställd på färgläget "Happy" , så det blir kanske lite för mycket färg, men det gillar jag.
Dessutom så kör jag HELT automatiskt med Ai+

Jag gör inga egna inställningar, sådan amatör är jag, det funkar ju. så varför krångla till det ;-)
Jag kan inte ens zooma, när jag har konvertern på, då blir det distorsion på sidorna av bilden, suddigt mm.
Om jag skulle prova att filma med kameran objektiv bara (Leica), så kanske det klarar motljus bättre, har inte testat det..
Kanske kan man till och med ha ett riktigt motljus-skydd, utan att det blir blå hörn

http://www.ebay.co.uk/itm/KAH-Metal-Lens-Sun-Hood-For-Panasonic-DMC-LX7-Leica-D-Lux-6-D-Lux6-Camera-/170958964567?pt=UK_Photography_Lens_Hoods&hash=item27cdf2c757
 
jag försökte komma med några råd för jag trodde du TYCKTE det var ett problem med all flare i motljuset. Ett råd var att ta av uv filtret o ett annat att om du inte skaffar en bättre optik som tål motljus så var råd 2 att du filmar i medljus. Så vad är syftet med din tråd? vill du ha förslag på något mot dina blåa hörn eller vill du bara visa filmer? Vad jag vet så lever dom människor vi känner till på samma planet.
 
Hej !

ser ju kanonbra ut, jag har en billigare konveter som inte alls ger lika bra skärpa.

Sätter du filter på konvertern så lir det för hörndetaljerna rätt stor vinkel
mot filtret, kan vara anledningen, sen kanske fattningen spökar lite med.

Hur ser det ut om du håller filtret i handen och tittar snett genom det ?

Lev utan det filtret, jag är vän av uv-filter i de flesta fall men inte alltid.


///MW
 
Det var inte meningen att du skulle ta illa vid dig

jag försökte komma med några råd för jag trodde du TYCKTE det var ett problem med all flare i motljuset. Ett råd var att ta av uv filtret o ett annat att om du inte skaffar en bättre optik som tål motljus så var råd 2 att du filmar i medljus. Så vad är syftet med din tråd? vill du ha förslag på något mot dina blåa hörn eller vill du bara visa filmer? Vad jag vet så lever dom människor vi känner till på samma planet.

Nu har jag till slut fått bort alla blå hörn.
Fick slipa bort ett par mm på sargen som håller kepsen.

Angående UV-filter, så kommer jag aldrig mer att använda det.
Jag köpte det mest för att skydda linsen, men det blev blå hörn kom jag på.

När jag åker och filmar från skotern, så är det omöjligt att alltid ha solen i ryggen.
Nu så har jag till slut kommit fram till ett bra solskydd, som tar bort 99 procent av "all flare".
Dom blå hörnen är ett minne blott

Det jag skrev angående planeter, det var ju bara ett skämt.

Jag vill inte lägga ut mer pengar på dyrare optik, det finns liknande konvertrar som den jag har för 3-4000 kr, men jag tyckte att 700 kr var lagom, och jag tror inte man ser så stor skillnad, när man är amatör.

Innan hade jag ett antal billiga från eBay, men dom var verkligen värdelösa, kan inte förstå hur dom får sålt skiten, alla som köper blir ju blåsta.
Men dom kastade ju bara typ 15-20 pund.

Självklart tycker jag att det är roligt att lägga upp små filmklipp på YouTube, mest för att dela med mig av mina misstag och framsteg.

Så här kommer ett helt färskt filmklipp, där man kan se att dom blå hörnen nu är borta.
Använde även här axelstativet, men skall jag filma mer sådan här saker, så får det bli med ett rejält tripod, så man slipper skakningarna, i kombination med axelstativet.

Håll tillgodo :)
Edit, nej jag har inga filter på vidvinkelkonvertern, bara ett solskydd

http://www.youtube.com/watch?v=FwROOL3UuVo
 
Trådnamnet är: blåa hörn på bilden, inget vidare...

Hej snap01

Om du läst trådnamnet, så hade du inte behövt missförstå vad det handlade om

4rc.gif



Edit:
Jag kommer nog att plåga er med en "Editors choice"
Har en hel del klipp med vatten från sjön Stensjön ner till Papyrus, där det rinner ut i Mölndalsån.
Kanske kan bli ända upp till 3-4 min ;-)
 
Hej snap01

Om du läst trådnamnet, så hade du inte behövt missförstå vad det handlade om

4rc.gif



Edit:
Jag kommer nog att plåga er med en "Editors choice"
Har en hel del klipp med vatten från sjön Stensjön ner till Papyrus, där det rinner ut i Mölndalsån.
Kanske kan bli ända upp till 3-4 min ;-)



Hej igen, jag återupptar denna tråd, för jag har som jag lovade klippt ihop en "hel film"

Den råkade bli ca 7,35 minuter, men då ska man tänka på att jag hade över två timmars materiel med mig hem.

http://www.youtube.com/watch?v=G9xAr73IFMs

Så jag tycker ändå att jag gått hårt fram med "saxen"

Hoppas att någon har glädje av den lilla filmen.

Nästa projekt blir att klippa ihop en film från Liseberg, det blir inte lätt, allt jag filmat där är bra ;-)
 
Hej igen, jag återupptar denna tråd, för jag har som jag lovade klippt ihop en "hel film"

Den råkade bli ca 7,35 minuter, men då ska man tänka på att jag hade över två timmars materiel med mig hem.

http://www.youtube.com/watch?v=G9xAr73IFMs

Så jag tycker ändå att jag gått hårt fram med "saxen"

Hoppas att någon har glädje av den lilla filmen.

Nästa projekt blir att klippa ihop en film från Liseberg, det blir inte lätt, allt jag filmat där är bra ;-)

Grymt, nu fick du ju till exporteringen bra, såg snyggt ut, tycker man märker att du utvecklas och ser fram emot din Lisebergsfilm.

Om du vill ha lite producent feedback,
Gör två filmer, antingen av denna eller den på Liseberg. En lång som du gjorde nu och en där du väljer ett stycke musik som du gillar på max o då menar jag max 2 minuter. Sen klipper du i "takt" till musiken. Du behöver såklart inte byta klipp på varje takt slag, men typ.
Det blr en bra övning i att hålla det kort, när låten är slut är filmen slut.
Då får du också öva "kill your darlings" dvs strunta i några av dina finaste klipp för de håller helt enkelt inte måttet jämfört med dina absolut finaste.

Det här är ett bra exempel, han har kokat ner hela sin venedigssemester til 1:40, och om du kollar på klippen kan man ju bara ana hur många vackra bilder han måste ha ratat och som ligger begravda på hans hårddisk.
https://vimeo.com/12358381
 
Grymt, nu fick du ju till exporteringen bra, såg snyggt ut, tycker man märker att du utvecklas och ser fram emot din Lisebergsfilm.
Around Venezia
https://vimeo.com/12358381

4rc.gif


Hej och tack för den fina recensionen.

Jag kan säga att filmen om kvarnfallen var drygt 13 minuter, när jag först lade upp den, men insåg att den var för lång, så många vackra vyer ligger nu begravda på min disk ;-), kan nog erkänna att en del klipp kunde ha varit ännu kortare, men nu får den va som den är.

Nästa gång skall jag använd ett rejält tripod, med oljedämpad panorering, som jag redan har.
Jag kommer dock att vara mer försiktig med olika panoreringar mm, det blir inte så bra har jag märkt.
Även klippen måste jag göra ännu kortare.

Om Lisebergsfilmen, så har jag ca 6 timmars bra material, sjutton vet hur jag skall sålla där, den måste ju i alla fall få bli ca 10 minuter, kanske i två delar ( 5 plus 5 min )

Sedan senast har jag varit på "Universeum", där jag "råkade" filma i drygt två timmar, många fina klipp.
Där kom sig verkligen LX7 till sin rätt, med bländare på 1,4

universeum_exterior.jpg


http://www.universeum.se/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Jag får nog säga att filmen från Venedig, den tilltalade inte mig, liknade mest en reklamfilm, för sopborstar och gardiner.... :), men smaken är som baken.....

tack
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.