Annons

Blå konturer på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hallå,
Jag vet att den här tråden har vart uppe tidigare men har inte lyckats hitta den så jag tar den på nytt.
Mitt problem är att jag får blå konturer runt objekt som plåtas i motljus ( se bifogad bild).
Jag har för mig att jag läst någonstans att detta skulle avhjälpas med firmwarenuppgraderingen till 1.0.5?
Jag använder Firmware 1.1 och har här användt en 17-35mm f/2.8 Tamron.
Någon som känner till mer om det här problemet?
 

Bilagor

  • utsnitt.jpg
    utsnitt.jpg
    41.2 KB · Visningar: 545
Detta är precis som ovanstående kommentar skriver - Ett optikproblem. Uppstår oftast i områden med hög kontrast.
 
Du råkar inte ha en lite större bild typ 400 pixlar som du kan posta upp.

Det är inte alldeles säkert att det är optikproblem, det kan lika gärna vara blooming som uppstår när man får överladdade celler på sensorn, då "läcker" laddningen över till omgivande celler. Av någon anledningar verkar nästan alltid färgen för detta bli blå eller lila.

Väldigt vanligt vid rena reflexer av t.ex. solen är intensiteten på ljuskällan vida skiljer sig från ljusnivån i resten av bilden.

Sedan kan det också vara en kombination av båda delarna. Men tittar man i nederkanten så borde det vara mer blått i den lilla runda delen än vad som är, kromatiskt abberation brukar inte bara försvinna från en detalj till en annan, speciellt inte ut mot kanterna.
 
Vet inte om du blir klokare på den här. Vad innebär egentligen "cromatisk abberation" ? Är det pga att det är ett Tamron objektiv eller är det brännvidden som är det avgörande?
 

Bilagor

  • utsnitt.jpg
    utsnitt.jpg
    42.7 KB · Visningar: 310
Är det pga att det är ett Tamron objektiv eller är det brännvidden som är det avgörande?
Det kan vara många olika saker som är avgörande.

T.ex vidvinklar ger oftast mer kromatisk abberation och andra fel på digitalkameror jämfört med film på grund av hur sensorns yta ser ut. Filmen tar upp ljus även om det inte kommer rakt fram på ett annat sätt.

En annan del är objektivets konstruktion. Vissa typer av glas ger olika typer av brytningar för de olika färgerna. Olika tillverkare gör också olika konstruktioner på olika objektiv. Så man får titta på varje specifikt objektiv för att se hur det står sig mellan tillverkarna.

Men ofta kan en senare version ha till exempel apokromatiska lins-element, eller asfäriska linser just för att minska abberationen. Tamron kallar sina för "Low-Dispersion" men det är troligen en asfärisk lins.

Dock så kan kromatiskt aberation förväxlas med blooming hos vissa sensor kanska enkelt då utseenden är väldigt lika som jag skrev i posten ovan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.